Чи можливий перехід до єдиного порту зарядки електромобілів. Думки операторів ринку. Частина 2
Яких типів зарядних станцій потребує наявний парк електромобілів в Україні. Куди ринок буде рухатись далі? Частина 1
Чи стримує кількість електрозарядних станцій (ЕЗС) подальше просування електромобілів в Україні?
“Українська мережа зарядних станції (ЕЗС) показує подвійний приріст кожного року і навіть війна не сильно завадила її розвитку. Зараз Верховна Рада прийняла новий закон, який спрощує і здешевлює підключення нових зарядних станцій, що надасть цьому процесу новий поштовх і темпи ще прискоряться”, каже Марина Китіна, експерт з транспортних інновацій та екоактивіст.
Рівень розвиту зарядної інфраструктури в Україні не є проблемою для збільшення кількості електромобілів. Скоріш на заваді стоїть недостатня поінформованість широких верств населення, щодо переваг електромобілів та поки що порівняно вища ціна на них.
“Хоча дефіцит зарядних станцій може становити певний фактор, що гальмує розповсюдження електромобілів в Україні, загалом це не є головним стримуючим фактором. Існує багато інших факторів, які також впливають на швидкість розвитку ринку електромобілів в Україні, таких як вартість електромобілів, рівень усвідомлення громадськістю, наявність відповідних інфраструктурних об’єктів тощо”, – коментує Марія Протасова, менеджер з розвитку бізнесу українського стартапу GO TO-U (додаток з інструментами бронювання зарядних станцій та навігації).
“Враховуючи ситуацію в країні, це прогнозувати важко”, – говорить Володимир Кулик, засновник та візіонер в компанії Evodrive, директор по продажам компанії Octa Energy, – “вже сьогодні треба розширювати мережу зарядних станцій змінного струму”.
Наявність зарядних станцій на майданчиках ТРЦ, ЖК та інших об’єктах буде впливати на розвиток попиту в кращу сторону. Ціни на електромобілі вже в цьому році стабілізувалися та показують динаміку зниження, а це головний фактор попиту.
Тому якщо дивитися, що в нас вже 53786 електромобілів на ринку на перше травня, а зарядних близько 10 000, є куди збільшувати кількість зарядних станцій але це потрібно робити враховуючи потреби. Наприклад, якщо в Києві збудували житловий комплекс, який має 20 тисяч мешканців та закриту територію, але там немає жодної зарядної станції, то логічно що при наявності зарядок з’явиться додатковий стимул придбати саме електромобіль, який можна заряджати в ніч не перевантажуючи інфраструктуру.
В Україні порахували середній вік електрокарів
Які електрокари купують українці. Аналіз ринку
Які версії портів будуть популярніші в світі та чому?
“В світі наразі немає спільного стандарту, тому все буде згідно локальним стандартам”, – відповідає Володимир Кулик. Наприклад, ринок Китаю доволі потужний, маючи 60% від світового, але там свої стандарти зарядних станцій. В Європі свої, в США свої. Є стандарт який вважають вимираючим – це японський CHAdeMO.
Роз’єм Type 1 J1772 для зарядки американської версії Nissan Leaf 2018
Роз’єм Type 2 Mennekes для зарядки європейської версії Nissan Leaf 2018
Звісно, ті виробники, які мають чималий вплив на ринок можуть собі дозволит відстоювати власний стандарт. Так, Tesla пропонуючи в якості універсального саме свій стандарт для усіх виробників електромобілів. Його називають Північноамериканським стандартом заряджання з надією, що його прийме індустрія електромобілів США. Як мінімум від єдиного стандарту виграють споживачі в найближчій перспективі.
Роз’єм CHAdeMO для зарядки європейської та американської версії Nissan Leaf
Chevrolet Bolt EV для американського ринку з роз’ємом Type 1 CCS Combo
Opel Ampera-e для європейського ринку з роз’ємом Type 2 CCS Combo
До існуючих стандартів швидкої зарядки вже найближчим часом узгоджують новий стандарт для важких електровантажівок! Для цього в галузі створено новий стандарт заряджання: Мегаватна зарядна система (MCS) із зарядною потужністю до 3,75 МВт. Однак поки що була продемонстрована зарядна потужність 1 МВт. Це приблизно відповідає потужності повноцінної вітряної турбіни або в одинадцять разів більше за потужність зарядної станції CCS. Остаточні специфікації мають бути прийняті у 2024 році, але роз’єм вже був представлений на виставці IAA. Він має трикутну форму і нагадує всім відомий роз’єм CCS, але значно більший.
Роз’єм для зарядки європейської версії Tesla Model S
Роз’єм для зарядки американської версії Tesla Model 3
Окрім того, при відповідному масштабуванні вилки, можлива потужність до 12 МВт, переконують в Paxos GmbH з Лангенфельда, що в Північному Рейні-Вестфалії – до 1500 В і 8000 А. Система була розроблена в рамках проекту IDEAL (Інноваційна технологія постійного струму для сталої інтеграції сучасної зарядної інфраструктури для електромобілів), який фінансує Федеральне міністерство економіки. Тим не менш, в Paxos все ще бачить необхідність ще більш високих зарядних потужностей, наприклад на кораблях, літаках або кар’єрних самоскидах. Тепер Paxos хоче доопрацювати систему для таких спеціальних напрямків.
Навіть Стефан Перрас із Siemens не очікує, що одного мегавата зарядної потужності буде достатньо. Наприклад, щоб автономним вантажівкам майбутнього не доводилось робити значні перерви, треба впроваджувати зарядну систему потужністю до 3,75 МВт.
“Авіаційна промисловість також хоче використовувати роз’єм MCS і ми отримуємо багато запитів від судноплавної галузі”, – говорить Перрас.
Український парк електрокарів перевищив позначку в 50 тис. автомобілів
Український авторинок скочується у «сіру» зону. Добре це чи погано?
Чи можлива уніфікація зарядних портів?
“Уніфікація зарядних портів можлива, проте це може вимагати значних зусиль та коштів від виробників електромобілів та законодавців в кожній країні. Деякі виробники вже почали переходити до стандарту CCS, що може сприяти уніфікації ринку зарядних портів в майбутньому”, – коментує Марія Протасова.
“Лідером за поширеністю в світі є порт GB/T, на другому місці спеціальний порт від Tesla, який вже перейменували в NACS, тобто North American Charging Standard, переконуючи американський уряд зробити його загальноамериканським стандартом. На третьому місці європейський стандарт Type 2/ CCS 2. Ця тенденція буде і надалі зберігатися”, – переконаний Володимир Кулик.
На думку Марини Китіної, уніфікація стандартів, особливо швидкої зарядки, зараз неможлива через принципово різні принципи їх роботи. Та й через конкуренцію між автовиробниками, що їх підтримують.
Але зараз вже йде робота з об’єднання деяких стандартів для досягнення кращих характеристик. Набирає розвитку стандарт ChaoJi (відомий також як CHAdeMO 3.0), який прийде на заміну стандартів GB/T та CHAdeMO. Він забезпечує заряджання з потужністю до 900 кВт та функціоналом V2X (Vehicle-to-everything). Оригінальний зв’язок V2X використовує технологію WLAN і працює безпосередньо між транспортними засобами (V2V), а також між транспортними засобами та дорожньою інфраструктурою (V2I), які утворюють автомобільну спеціальну мережу, коли два відправники V2X знаходяться в межах досяжності один одного. Таких можливостей немає жоден з інших зарядних стандартів.
За словами Артема Ткаченко, бренд-директора Volvo, світові виробники і уряди працюють над вирішенням цієї задачі в майбутньому з метою створення єдиного стандарту. Наразі єдине рішення – завжди мати з собою конектор для найбільш популярних типів зарядних портів.
“Уніфікація не просто можлива, вона неминуча”, – переконана Валентина Ткаленко, представник компанії AWT Bavaria Ukraine (офіційний дилер BMW, MINI, Alpina, Rolls-Royce, Aston Martin в Україні), — «але це займе час».
“У європейських виробників уже зараз відбувається процес прийняття єдиного стандарту зарядки електромобілів, який би задовольнив, як автовиробників, так і споживачів”, – ділиться інформацією Алла Бойко (Stellantis Ukraine). “Але для реалізації даного процесу у ньому мають бути зацікавлені всі учасники: автовиробники, покупці, зарядні станції та держава. Для глобального переходу на єдиний стандарт зарядних портів потрібне державне регулювання, стратегія та фінансова мотивація для виробників з боку держави”.
“Якщо зазирнути у майбутнє, де транспортні засоби стануть автономними, а особисте володіння вже не буде нормою, таке цілком можливе”, – вважає Володимир Кулик.
Футурологи прогнозують активний розвиток автономного транспорту вже з 2030 року, де поступово світ буде перетворюватись в глобальних операторів, які пропонують послуги, головною з яких буде програмне забезпечення. Аналітики вже підрахували, що автономне керування дасть більше прибутку за рахунок зменшення ризиків аварійності. З іншого боку, звільнені від процесу керування люди зможуть споживати додаткові послуг та товари під час переміщення з точки А в точку Б.
Є думка, що світ рухається в сторону монетизації послуг, а не продажу транспортного засобу як товару. Можливо сценарій зникнення відомих нам автомобільних компаній, залишаться лише глобальні оператори, такі як Tesla, Google та Baidu.
Приховані ризики електромобільної революції
Що коїться в сегменті гібридних автомобілів в Україні?
Які стимули для розвитку мережі електричних зарядних станцій в Україні застосовують імпортери?
В Україні нещодавно почав діяти Закон України № 2956–IX від 24.02.2023, який надає достатньо стимулів тим, хто хоче інвестувати у розвиток публічної зарядної інфраструктури, нагадує Артем Ткаченко:
• спрощення земельних вимог для розміщення публічних електричних зарядних станцій;
• дозволено встановлення зарядних станцій для ОСББ у межах наявної потужності;
• пільгове (без плати за потужність) приєднання до мереж НЕК «Укренерго» до кінця 2024 року.
“Стимулювати розвиток мереж електричних зарядних станцій в масштабах держави є винятковою прерогативою держави”, – вважає Валентина Ткаленко. “Ми, зі свого боку сприяємо розвитку електрозарядної інфраструктури в межах нашої відповідальності – дилерській мережі та компаній-партнерів”.
“Наразі концерн Stellantis Україна не залучений до розвитку загальної мережі електричних зарядних станції”, – говорить Алла Бойко. “Ми зосереджені на розвитку власної сервісної мережі, яка продовжує проходити сертифікацію, аби мати можливість продавати та обслуговувати електромобілі. У рамках даної сертифікації на території дилерського центру встановлюються зарядні пристрої перед автосалоном, у зоні видачі нового авто або у сервісній зоні”.
В якості підсумку наведемо цікаву інформація з-за Атлантики. Відсоток американців, які відверту сумніваються в тому, що вони придбають електромобіль в якості наступного автомобіля, зростає, згідно з даними компанії JD Power, яка уважно стежить за споживчими настроями щодо електромобілів. Згідно з опитуваннями JD Power, контингент EV-скептиків постійно зростав з 17,8% до 21% респондентів у період з січня по березень.
Фактори, що відштовхують покупців від електромобілів, включають: тривалий час зарядки, відсутність достатньої кількості зарядних станцій та високі ціни на електрички порівняно з машинами на ДВЗ. Але споживчі настрої дуже мінливі. Для прикладу, на початку 2023 року доля електромобілів на ринку нових автомобілів в Україні вже сягнула позначки 18%. Хто б це міг передбачити ще 2-3 роки тому.
AUTO-Consulting продовжить спостерігати за цим історичним протистоянням, та буде інформувати своїх читачів про головні події автомобільного світу.
Яких типів зарядних станцій потребує наявний парк електромобілів в Україні. Куди ринок буде рухатись далі? Частина 1
Поиск
Подобные статьи
Напередодні холодів рекомендують проводити комплексне обслуговування паливної системи
Часткове погіршення якості пального на регіонал...В Україні з`явився новий потужний дилер MAXUS
Нещодавно імпортером було оголошено конкурс на ...IVECO передала права дистрибуції у Північній Європі незалежній компанії
IVECO завершила передачу операцій з дистрибуції...ЗСУ отримають ще 200 БТР Stryker
Очікується, що БТР передадуть підрозділам, які ...Українські рятувальники отримали 18 автоцистерн на базі шасі Daewoo
Автомобіль виготовлений на базі шасі Daewoo Max...