Попит на цю рідину в Україні постійно зростає, тому виробництво реагенту є дуже прибутковим бізнесом, оскільки він не вимагає якихось супер технологій чи будівництва заводів. Разом з тим, якість AdBlue дуже залежить від якісних компонентів, і системи логістики та зберігання. Використання ж підробного реагенту може призвести до поломки системи очищення вихлопних газів, і відповідно, до серйозних фінансових проблем у власників авто.
Спочатку про те, що власне собою представляє рідина AdBlue. Фактично це розчин технічно чистої сечовини (32,5%) у максимально очищеній, демінералізованій воді (67,5%). Він застосовується як додаткова робоча рідина в дизелях, яка впорскується в потік відпрацьованих газів у присутності каталізатора – при цьому відбувається реакція перетворення шкідливого оксиду азоту на безпечні азот і воду. Сам каталізатор завжди повинен залишатися чистим, оскільки саме він боїться сторонніх металів, які забивають пори і виводять його з ладу.
В свою чергу, ці метали знаходяться у воді, саме для того її так ретельно демінералізують. Відповідно, сечовина (карбамід) повинна бути високого рівня очищення (марка А), а не дешевою сільськогосподарською, яка використовується як добрива на полях. І вода повинна бути не «з-під крану», а спеціальна. Звісно, якісні компоненти коштують дорого, чим і користуються «розливатори» псевдо – AdBlue, які використовують найдешевші складові.
Нехтування якістю може дорого обійтися власникам дизельних авто. Використання підробки може призвести до блокування елементів дозування AdBlue, що в свою чергу, призводить до виходу з ладу дорогих компонентів, які не підлягають ремонту. Крім того, можливе забруднення каталітичного блоку SCR, як результат, можливе повне блокування вихлопної системи. І насамкінець, виникнення відкладень сечовини у нейтралізаторі, що веде до механічного пошкодження елементів системи очищення відпрацьованих газів.
Дослідники відібрали п’ять проб AdBlue в найбільш популярних мережах АЗС та роздрібній торгівлі. Було придбано реагенти AdBlue від CrossChem (КросХім є одним з найбільших виробників в Україні), який реалізується в мережах АЗС AMIC, AVANTAGE 7, ОККО, KLO та ін., NOXY, реалізується в мережі OKKO, EcoBlue (БРСМ-Нафта, виробляється згідно ТУ і не є запатентованим реагентом AdBlue), реалізується у власній мережі АЗС, TIZINOX, реалізується в автомагазинах, і білоцерківський виробник NEW FORMULA.
Експерти розділили результати на дві зони – «зелену» та «червону». В першу потрапили реагенти, які повністю відповідали нормативам ISO 22241 і були якісними, в другу, відповідно, зразки з порушеннями, використання яких може призвести до поломки системи.
«Зелена» зона.
Лабораторні дослідження показали, що три реагенти з п’яти дійсно являються AdBlue, тобто повністю відповідають європейському стандарту ISO 2224. Р реагентах CrossChem та NOXY було виявлено нульове значення концентрації шкідливих альдегідів, мінімальні значення нерозчинного осаду (2,4 і 2,9 мг/кг відповідно при допустимих 20 мг/кг), а також незначні концентрації металів. Наприклад, у розчині CrossChem зовсім відсутні фосфати та мідь. Такі показники, перш за все, свідчать про використання при виробництві якісного карбаміду і правильну демінералізацію води. Також це може вказувати і на надійну систему логістики і зберігання продукту, оскільки для AdBlue будь-який контакт з невідповідними матеріалами призводить до падіння якісних показників. Що ж стосується вартості, то тут «розбіг» колосальний – якщо реагент CrossChem в роздробі коштує 34 гривні за літр, то NOXY вже 130! Різниця майже в чотири рази.
«Червона» зона.
В «червону» зону потрапили два інші зразки реагентів, що досліджувалися. У реагенті TIZINOX перевищено масову концентрацію вмісту міді та цинку, але незначно (0,23 та 0,22 мг/кг відповідно, при нормативі не більше 0,2 мгкг). В цілому, наявність і перевищення цих домішок у рідині може призвести до досить швидкого виходу з ладу каталізатора, а далі може статися навіть накопичення вапняних відкладень, які закупорять блок SCR, а згодом і всю вихлопну систему.
Але справжній «сюрприз» чекав експертів у зразку EcoBlue (БРСМ-Нафта). У цьому реагенті масова концентрація шкідливих альдегідів виявилася 34 мг/кг при нормативі не більше 5. Семикратне перевищення! Це небезпечно, оскільки перебільшення альдегідів виводить з ладу систему селективної каталітичної нейтралізації SCR, забруднює форсунки і в результаті може бути потрібен вартісний ремонт навіть після не тривалого використання. По вартості обидва зразка в роздробі вартують 60 грн. за літр. Якщо порівняти цю ціну з CrossChem, наприклад, вийде майже вдвічі дорожче, при тому, що перший зразок якісний.
Загалом, тест показав, що з’явився певний прогрес в розрізі якості на ринку AdBlue. Якщо минулого року 70 відсотків українського ринку AdBlue не відповідало нормативам ISO 22241, то цього – лише 40%. Ряди фальсифікаторів рідіють, і це гарна новина для автомобілістів. Як і для пішоходів – дизельних авто в Україні багато, тому в великих містах чистого повітря стане більше.
Матеріал надано Інститутом споживчих експертиз та є його інтелектуальною власністю.
Відповідальність за достовірність наведених даних несе Інститут споживчих експертиз.
Подробиці про результати тесту палива, методику проведення дослідження, акредитацію лабораторії, де проводилися дослідження, наведено на сайті Інституту споживчих експертиз
Олександр Бабенко
03.09.2025
Довідка: AdBlue є запатентованою торговою маркою Асоціації автомобільної промисловості Германії. Вимоги до реагента AdBlue визначаються стандартом ISO 22241. Тобто саме ця назва може використовуватися виробником, тільки у випадку, якщо продукція схвалена Асоціацією. Інші рідини, які виробляються по ТУ, і не сертифіковані Асоціацією, так називатися не можуть. Тому в Україні їх називають співзвучними назвами типу ЕкоБлю, Блютек та інші.