Чи існувала мотопромисловість на теріторії України до 1941 року
Перший мотоцикл в РІ був виготовлений на фабриці Лейтнера у Ризі. 13 березня 1899 року про це повідомив журнал «Цикліст». У перший рік було виготовлено 5 екземплярів. у 1903 році Лейтнер представив нову модель мотовелосипеду з двигуном Fafnir, яку виготовляв до 1908 року.
У 1909 році мотовиробництво починається на ще одній велосипедній фабриці Дукс. Тут теж пішли шляхом співробітництва і комплектували власні рами швейцарськім двигуном Moto-Reve. Згодом Дукс запропонує вже три моделі мотоциклів різної потужності. Але з початком Першої Світової війни мотовиробництво згорнуть.
У період 1907-1914 років Існувало ще 5 невеликих фірм, які складали мотоцикли з імпортних комплектуючих і суттєвого впливу на розвиток промисловості не відігравали. Під час 1 світової війни фабрику Лейтнера евакуюють до Харкова, де у 1916 році вона почне виробляти перші військові велосипеди за патентом фабрики Дукс.
А чи існувала мотопромисловість в Україні до 1941 року? В російських джерелах пишуть, що ні, але насправді то не так. Було три спроби започаткувати виробництво мотоциклів в Україні у цей період.
У 1930 році у Харкові в «Укравтодорі» існувала секція конструкторів, які запропонувала власну конструкцію вітчизняного мотоциклу. Харківська розробка Лабура навіть приймала участь у першій виставці мотоциклів у Москві і викликала великий інтерес. У 1931 році трест «Укрмето» організував мотопробіг, в якому приймали участь різні харківські розробки і іноземні мотоцикли. За підсумками цього пробігу на автоскладальному заводі (ХАСЗ) дають старт серійному виробництву першому українському мотоциклу ХМЗ 1-М. Вже на наступний рік було заплановано випуск 4000 таких мотоциклів, але…
У цей час відбувається запуск мотовиробництва у Ленінграді, де починають виробляти аналогічну за кубатурою модель Л-300. Харківському підприємству приходить рознарядка передати креслення до Таганрогу і припинити самодіяльність, а згодом завод взагалі переведуть до іншого відомства. На ХАСЗ встигнуть випустити лише 300 мотоциклів до 1933 року.
Ще одну спробу організувати виробництво мототехніки у Харкові на початку 30-х років
започаткує велосипедний завод ім. Петровського. Тут встановлять двигун з пасовим привідом на велосипед «Україна». Буде виготовлена навіть дослідна партія 70 од. для поштарів. Але мотовелосипед виявився дуже ненадійним і продовження не відбулося.
Ще одну спробу виробництва мотоциклів у Харкові здійснили у 1941 році. На заводі «Серп та молот» у кооперації з ХТЗ починають виробництво того самого М-72, який був скопійований з BMW R71. До речі, у Харкові найбільш успішно і швидко здійснили впровадження виробництва М-72 серед всіх заводів, але до вересня 1941 році харків‘яни встигли виготовити 123 мотоциклів М-72. Далі виробництво було евакуйовано.
Ось такі спроби започаткувати виробництво мототехніки на теріторії України були до 1941 року.
Відео-версія з унікальними кадрами справжніх екземплярів — дивіться у цьому сюжеті.
Поиск
Подобные статьи
Volkswagen впроваджує нову стратегію найменування моделей
Томас Шефер, генеральний директор бренду Volksw...На виставці IAA MOBILITY 2025 у Мюнхені буде представлений і український стартап
Раніше ми вже розповідали про їх легкий вантажн...У серпні відбувся корінний злам на українському авторинку
Що було драйвером повернення до зростання автор...В Україні почали забудовувати автопаливозаправники на шасі ще одного бренду
Виготовили 4 нові односекційні автоцистерни міс...В Україні офіційно дебютував електричний пікап JAC T9 EV
Виставка «Електроспектива» – це уніка...