ДІЯ вам у допомогу: Як може змінитись розмитнення авто в цьому році
Як вже повідомляв AUTO-Consulting – Законопроект №10380 дасть можливість розмитнювати автівки через Дію. Це навіть прописано в його назві: “Про внесення змін до розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України та інших законів України щодо особливостей здійснення митного декларування легкових автомобілів засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг”.
Що передбачає Проект Закону №10380
Якщо простими словами, то допоки Україна не вступила в Європейський Союз, декларувати автомобіль доведеться шляхом подання електронної митної декларації в Дії. В неї потрібно внести наступні дані, у тому числі у вигляді кодів:
1) відомості про декларанта;
2) відомості про особу відповідальну за фінансове врегулювання;
3) фінансові та банківські дані;
4) відомості про легковий автомобіль:
а) код товару згідно з УКТ ЗЕД;
б) рік виготовлення;
в) марка;
г) комерційний опис (модель);
ґ) ідентифікаційний номер (Vehicle Identification Number);
д) тип палива або джерело енергії;
е) об’єм двигуна;
є) найменування країни походження;
ж) найменування країни відправлення;
з) фактурна вартість.
Розрахунок суми митних платежів здійснюється в автоматичному режимі на підставі внесених декларантом відомостей з урахуванням курсу валют. Потім відповідну суму потрібно внести на рахунок митного органу, як попереднє грошове забезпечення сплати митних платежів. Рекомендують зробити це завчасно, але не пізніше 1 дня з дати доставлення легкового автомобіля до митного органу.
Що зміниться з 1 січня 2024 року для автомобілістів?
Як змінився ринок вживаних автомобілів у цьому сезоні?
Для оформлення автомобіля декларант, або уповноважена особа, повинні мати такі документи:
● реєстраційний документ на легковий автомобіль (у разі наявності);
● документ, що підтверджує право власності на легковий автомобіль (у разі відсутності в технічному паспорті відомостей про власника легкового автомобіля).
Інші документи забороняється вимагати, хіба що документ, який підтверджує вартість автомобіля, якщо це неможливо буде встановити через Базу даних митної вартості легкових автомобілів.
Все, під час в’їзду на митну територію України достатньо буде вказати реєстраційний номер електронної митної декларації, присвоєний автоматизованою системою митного оформлення в автоматичному режимі. І митне оформлення повинно бути здійснено якнайшвидше – не довше 1 години!
Митні органи мають право відмовити у здійсненні митного оформлення лише у разі невідповідності задекларованих даних, зазначених в цьому пункті, характеристикам легкового автомобіля, сплати митних платежів не в повному обсязі або відсутності гарантії забезпечення сплати митних платежів, а також у разі заборони чи обмежень на ввезення таких легкових автомобілів.
Для митного оформлення не вимагається підтвердження зняття з обліку легкових автомобілів у відповідних реєстраційних органах іноземних держав.
Вартість вживаного автомобіля визначається, як вартість нового легкового автомобіля з урахуванням коефіцієнта віку. Зокрема, для автомобіля до 1 року коефіцієнт віку складе 0,95, для автомобіля у віці 2 років – 0.7, авто у віці 3 роки – 0,64, авто у віці 4 років – 0,58, у віці 5 років – 0 ,49. Для автомобілів віком 10 років коефіцієнт становитиме 0,21, а віком 15+ років – 0,1.
Якщо заявлена митна вартість оцінюваного легкового автомобіля є меншою ніж вартість ідентичного легкового автомобіля, то застосовується механізм коригування заявленої митної вартості. Про це також буде повідомлення в Єдиному державному вебпорталі електронних послуг (Дії).
Механізм коригування заявленої митної вартості не застосовується до нових легкових автомобілів, а також у разі, якщо вартість задекларованого легкового автомобіля не може бути визначена з використанням засобів Бази даних митної вартості легкових автомобілів.
Зазначені зміни спрямовані на спрощення та удосконалення порядку митного декларування легкових автомобілів в Україні. Вони також відповідають міжнародним стандартам та сприятимуть гармонізації українського законодавства з законодавством ЄС.
Рішення відмовитись від паперового декларування було прийнято з метою удосконалення митного контролю та запобігання контрабанді. Використання Дії дозволить митницям отримувати інформацію про ввезення легкових автомобілів в електронному вигляді, що значно спростить та прискорить процес митного оформлення.
Які зараз діють пільги для електромобілів в Україні. Що ще планується?
Чому механізм розмитнення авто у «Дії» досі не прийнятий. Оцінка Михайла Федорова
Як це буде працювати
Наразі, міністр цифрової трансформації Михайло Федоров прокоментував переданий на розгляд Верховній Раді законопроект №10380.
Покроково пояснюю, як було, що зміниться і чим цей законопроєкт відрізняється від попереднього, який реєстрували. – написав Михайло Федоров.
Як зараз. На процедуру визначення митної вартості впливає людський фактор. Багато в чому вартість залежить безпосередньо від митного інспектора. Тож за відсутності чітких критеріїв є можливості для зловживання як з боку посадових осіб митниці, так і з боку декларантів, які часто вносять меншу вартість машини, щоб зменшити митний платіж, тобто фактично зменшують надходження до бюджету.
Як буде. Пропонуємо створити Базу даних митної вартості легкових автомобілів. Базу сформує Мінцифра на основі даних Митниці. У системі буде митна вартість нових легкових автомобілів, які проходили митне оформлення в Україні з 2007 року, із деталями: марка, модель, рік випуску, тип і обʼєм двигуна.
Детальний алгоритм розмитнення через Дію — на інфографіці – клікніть на картинку для її збільшення.
клікніть для збільшення
Загалом, весь процес розмитнення буде онлайн. Дія навіть допоможе заповнювати митну декларацію, підтягнувши інфо про автівку за VIN-кодом.
Що пропонували в попередньому законопроекті. Попередня концепція будувалася на визначенні митних платежів виключно з технічних характеристик авто — без митної вартості. Тому попередню концепцію не підтримали нардепи. Зараз знайшли можливість дотриматися ключових міжнародних норм і водночас прибрати людський фактор при визначенні митної вартості авто через автоматизацію цього процесу.
Після ухвалення законопроєкту зможете подати декларацію для розмитнення авто в застосунку чи на порталі Дія. Цифровізація зробить процес розмитнення прозорим та швидким. А головне — повністю внеможливить будь-які корупційні схеми на митниці. Очікуємо на підтримку законопроєкту від комітету і народних депутатів у залі, — підсумовує Михайло Федоров.
Які зміни внесе Законопроект №10380
Проект №10380 спростить та прискорить процес митного оформлення легкових автомобілів, а саме:
– визначаються особливості здійснення митного декларування легкових автомобілів засобами Порталу Дія;
– запроваджується електронна база даних для коригування митної вартості транспортних засобів, яка міститиме інформацію про митну вартість нових легкових автомобілів з урахуванням марки, моделі, об’єму циліндрів двигуна, типу пального;
– запроваджується механізм коригування митної вартості вживаних легкових автомобілів, який буде застосовуватися у разі, коли задекларована митна вартість вживаного легкового автомобіля, є меншою ніж вартість легкового автомобіля, ідентичного за маркою, комерційним описом (моделлю) та характеристиками (рік випуску, тип та об’єм двигуна), що міститься в базі даних.
Ініціатори законопроекту зазначають, що важливим аргументом впровадження запропонованої моделі є ліквідація можливості маніпулювання з вартістю легкового автомобіля, тобто корупційної складової на митниці під час визначення митної вартості легкового автомобіля, від якої розраховуються митні збори.
При запровадженні нової моделі ліквідуються схеми із:
– зазначення неіснуючих пошкоджень та несправностей легкового автомобіля;
– зміна модифікації легкового автомобіля;
– підробка договорів купівлі-продажу легкового автомобіля (купчих, інвойсів);
– зміна показників одометра (штучне збільшення або зменшення пробігу легкового автомобіля).
Виглядає ніби дуже прогресивно і зменшить корупційні ризики на митниці, але… Нажаль, законопроект містить і деякі моменти, які можуть перекреслити весь позитив.
Конструктивна критика та «кіт у мішку»
Олег Назаренко, Генеральний директор Всеукраїнської Асоціації автомобільних імпортерів і дилерів, неоднозначно оцінює дану законодавчу ініціативу:
– Я не хочу бути консерватором та критикувати новаторів, однак, може не варто придумувати непрацюючі механізми, а просто взяти досвід ЄС чи США та впровадити його? Там митники оглядають імпортоване авто, перевіряють документи, а спеціальне акредитоване СТО проводить його техогляд на безпечність та техвідповідність. Європейці не довіряють своїм же імпортерам? Довіряють, але вважають, що він може помилитися і йому потрібна допомога фахівця, який правильно визначить тип авто, тип палива чи обʼєм двигуна.
Автори законопроекту №10380 пропонують митників виключити з процесу митного оформлення, а імпортер самостійно введе в Дії всі дані авто, сплатить нараховані калькулятором митні платежі і все! Уявіть собі: я імпортую Тойоту з обʼємом двигуна 4 літри, але в Дію внесу інформацію про обʼєм 2,5 літри і сплачу митні платежі в 2 рази менші. І хто мене перевірить?
Я задавав це питання розробникам проекту з Мінцифри і у відповідь чув “ти нічого не розумієш, по вінкоду можна визначити обʼєм двигуна”. Можна визначити, але не в інтернеті у вільному доступі, бо лише завод та офіційний імпортер має цю інформацію. Мені відповідали: “Ми введемо розмитнення в Дії, а потім контролюючі органи перевірятимуть правильність розмитнення та змусять автозавод надати їм інформацію про обʼєм двигуна по вінкоду!”. Моє питання “навіщо тоді прибирати один контролюючий орган (митницю), якщо потім інший контролюючий орган буде перевіряти знову і де тут прогрес?» залишилось без відповіді! Як і питання “яким чином Ви змусите автозавод надавати Вам інформацію?”
Таке відчуття, що скрізь на керівні посади посадили оптимістичних, але неосвічених дилетантів; та дали їм вказівку проводити експерименти над українцями!, – підсумовує Олег Юрійович.
І це ще не всі ризики, бо не зрозуміло хто і як створить ту саму Базу даних для коригування митної вартості. І чи буде вона враховувати вартість комплектації авто, чи буде вести розрахунок від початкового виконання авто, або від якоїсь середньої. В обох випадках у виграші опиняться покупці розкішних виконань, які будуть розмитнювати авто за середньою чи мінімальною ціною. І таких питань по законопроекту №10380 – безліч, бо ми можемо отримати розмитнений VW Transporter замість Multivan, чи BMW X5 замість X5M і т.п., не кажучи вже про обсяги двигунів. Хто і як перевірить це?
То ж поки що, цей законопроєкт — це «кіт у мішку», бо навіть порівняти вартість розмитнення, після його прийняття, не можливо. Не можливо тому, що не відомо які ціни будуть у Базі даних, яку тільки планує створити Мінцифри.А як тоді можна за нього голосувати?
Депутати хочуть ще спростити ввезення автомобілів в Україну
Висновок
Законопроект №10380 зареєстрували у Верховній Раді 26 грудня 2023 року. Він передбачає створення електронної бази даних для коригування митної вартості автомобілів. У ній буде інформація про митну вартість нових легкових автомобілів з урахуванням марки, моделі, двигуна, палива.
Це вже друга спроба ввести в Україні розмитнення автомобілів на іноземній реєстрації через мобільний додаток «Дія». Перший відповідний законопроект, зареєстрований у парламенті на початку 2023 року, народні депутати відхилили. Суперечки викликало побоювання, що через введення розмитнення євроблях у додатку «Дія» державний бюджет втратить частину доходів. Та й експертна критика тоді спрацювала. Цього разу навіть фахово критикувати поки що не можливо, бо не можливо порахувати, яким буде розмитнення бодай одного авто. Тоді виникає питання: «А чи прозорим буде таке розмитнення, якщо навіть зараз його не можливо спрогнозувати?
Тим не менше, у Кабміні впевнені, що Законопроект №10380 затвердять. У нього величезна ініціативна група, його підтримують прем’єр-міністр Денис Шмигаль та Міністерство економіки, тому є шанси, що розмитнення автомобілів у мобільному додатку «Дія» з’явиться у 2024 році.
В свою чергу, AUTO-Consulting сподівається, що будуть враховані всі зауваження, та доопрацьований відповідним чином Законопроект вступить в силу задля полегшення процесу розмитнення, запобігання корупції та оптимізації бази даних вживаних автомобілів.
Щоб бути в курсі важливих подій зі світу автомобілів, підписуйтесь на соціальні мережі AUTO-Consulting. AUTO-Consulting в Telegram
AUTO-Consulting в Facebook
Чому не вдалася перша спроба розмитнення через Дію
Поиск
Подобные статьи
Напередодні холодів рекомендують проводити комплексне обслуговування паливної системи
Часткове погіршення якості пального на регіонал...В Україні з`явився новий потужний дилер MAXUS
Нещодавно імпортером було оголошено конкурс на ...IVECO передала права дистрибуції у Північній Європі незалежній компанії
IVECO завершила передачу операцій з дистрибуції...ЗСУ отримають ще 200 БТР Stryker
Очікується, що БТР передадуть підрозділам, які ...Українські рятувальники отримали 18 автоцистерн на базі шасі Daewoo
Автомобіль виготовлений на базі шасі Daewoo Max...