До 120-річчя дизайнера FIAT Данте Джакоза створять окрему експозицію його робіт

by / Воскресенье, 10 Август 2025 / Published in Автоновости

На виставці представлено десять культових автомобілів, розроблених Джакосою, включаючи Topolino, 600 Multipla та Fiat 128. Поряд із цими моделями, на виставковому шляху також представлені менш відомі творіння, що зберігаються в HUB, такі як надзвичайно рідкісний Prototipo 100, оригінальний прототип Fiat 600, який цього року святкує своє 70-річчя.

Так, багато років Prototipo 100, з якого народився легендарний Fiat 600, був непублічним. А тепер FIAT покаже, як Джакоза йшов до образу знаменитого «600-го». зазначу, що для нас він теж має значення, бо саме формами Fiat 600 надихалися у Запоріжжі, коли створювали перший ЗАЗ-965. Більше того, саме Fiat 600 був у числі тих авто, з якими поруч випробовували прототипи ЗАЗ-965 на міжвідомчих випробуваннях. Більше про це можна почитати в авторитетному Телеграм-каналі AC garage News

Виставка буде відкрита для відвідувачів до середини вересня 2025 року та демонструє в першому ряду кілька з численних моделей, розроблених Джакозою.

десять автомобілів з дорогоцінної колекції Stellantis Heritage виходять на червону доріжку, представляючи численні творіння інженера Данте Джакози. Кожна модель розповідає ключовий розділ в промисловій та соціальній історії Італії, знаменуючи значні технічні, культурні та стилістичні віхи. Подорож починається з Fiat 500 «Topolino» , невеликого авто, представленого в 1936 році, який тут показаний у версії 500B 1948 року. Цінний за свої характеристики, він був одним з перших італійських автомобілів, що поєднував економічність та універсальність, низьку витрату палива та високу надійність. Прізвисько «Topolino» (що означає «маленька миша») походить від його невеликих розмірів та форми фар на крилах, які, якщо дивитися зсередини автомобіля, нагадували профіль відомого персонажа Діснея.

Далі з’являється Fiat Campagnola , перший справжній серійний позашляховик Італії, запущений у 1951 році, який був головним героєм як у сільській місцевості та для військового використання, так і в екстремальних експедиціях, таких як знаменитий рейд Алжир-Кейптаун-Алжир.

З Fiat 600 Multipla (1956) Джакоза винайшов концепцію мінівена: революційного автомобіля з точки зору простору та універсальності, здатного перевозити шістьох осіб на довжині трохи більше трьох метрів. Його компонування надихнуло покоління багатоцільових автомобілів і залишається символом італійської винахідливості, застосованої до повсякденної мобільності.

1957 року, коли в Турині був представлений легендарний Fiat Nuova 500 , символ повоєнного відродження Італії та, ймовірно, найкультовіший автомобіль, коли-небудь розроблений Данте Джакозою. Компактний, простий та винахідливий, 500 випускався до 1975 року тиражем понад 3,8 мільйона одиниць у різних версіях. Також у Heritage Hub було представлено його більш простору еволюцію, 500 Giardiniera , який вироблявся з 1960 року, – перший справжній міський універсал Італії, яким користувалися сім’ї, торговці та ремісники.

В середині 1960-х років з’явився Fiat 124 (1966) , який пропонував ідеальне поєднання елегантності та практичності. У 1967 році він отримав престижний титул «Автомобіль року» завдяки балансу, забезпеченому його технічними інноваціями, простою конструкцією та вражаючими характеристиками. Його міцна та проста архітектура робила його ідеальним для ринків, що розвиваються, та складних умов. Модель також вироблялася за ліцензією в кількох країнах, включаючи Радянський Союз, Іспанію, Туреччину та Індію. Fiat 124 став не просто одним з найуспішніших авто ХХ століття. Він, разом з ліцензійними копіями розійшовся тиражем у 23 млн. авто і поступається лише Toyota Corolla та Ford Model T.

Саме Джакоза створив і Fiat 128, обраний «Автомобілем року» у 1970 році та визнаний одним із найреволюційніших автомобілів в історії автомобілебудування: це був перший серійний автомобіль із поперечним розташуванням двигуна спереду та переднім приводом, архітектура, яка стала світовим стандартом для компактних автомобілів.

Але, якщо ви думаєте, що на цьому список «легенд2 від Джакоза завершився? — це зовсім не так. Fiat 126 (1972) – це така собі еволюція 500-ї моделі, безпечніша, комфортніша та доступніша.

Це був останній Fiat із задньомоторним розташуванням та заднім приводом, завершуючи еру, що розпочалася з Topolino. З понад 4,6 мільйонами випущених одиниць до 2000 року, Fiat 126 також виготовлявся в Польщі, де став національною іконою. В Польщі Fiat 126p «Малюх» і досі є одним з улюбленців любого автопаті.

40 років у Fiat
Данте Джакоза народився в Римі в 1905 році в родині, що походила з П’ємонту, точніше з Нейве в районі Кунео. Після завершення класичних досліджень, які дали йому почуття балансу та пропорції на все життя, він закінчив навчання за спеціальністю «Машинобудування» в Туринському політехнічному університеті в 1927 році.

Наступного року він приєднався до Fiat як дизайнер-кресляр, розпочавши одну з найвизначніших кар’єр в історії італійської автомобільної промисловості.

В 1946 році його призначають директором автомобільних технічних офісів, на цій посаді він очолить розробку всіх основних повоєнних моделей Fiat. Його першим великим успіхом став 500 «Topolino» (1936), за яким після Другої світової війни з’явилися 1400, 1900 та Campagnola. З 600 в 1955 році він запровадив задньомоторне розташування, а з Multipla проклав шлях для компактних, універсальних автомобілів. 1957 рік – це рік освячення Nuova 500, шедевра винахідливості та функціональності, символу масової автомобілізації в Італії та переможця престижної премії Compasso d’Oro у 1959 році.

У наступні роки він розробляє такі культові моделі, як 1800, 1300-1500, 124 (Автомобіль року 1967), 128 (Автомобіль року 1970, перша модель Fiat з переднім приводом) та 127 (Автомобіль року 1972). Він співпрацює з Autobianchi над революційною Primula, першим італійським автомобілем з переднім приводом та поперечним розташуванням двигуна.

Поряд з роботою у Fiat, він майже двадцять років викладає в Туринському політехнічному інституті, публікує фундаментальні тексти, такі як «Ендотермічні двигуни», реєструє 62 патенти та обіймає чільні посади в престижних міжнародних інженерних асоціаціях.

Його постать поєднує інженерне бачення, естетичне чуття та гуманістичну культуру. У 1970 році він залишає Fiat, невдовзі після призначення консультантом Президента, і присвячує себе мемуарній діяльності, розповідаючи про метод і пристрасть, які керували всім його професійним життям, у книзі «Я маю 40 років проектування у Fiat». Він помер у Турині в 1996 році у віці 91 року. Його вчення, яке досі дуже актуальне, ґрунтується на балансі між інтуїцією, простотою та ретельністю проектування.

У Турині в музеї Fiat є навіть кімната Джакози, бо стільки як зробив він для Fiat, не зробив більше ніхто.

Більше історій про цікаві особистості і вагомі події та знахідки на ретро ринку — дізнавайтеся в телеграм-каналі AC garage News. Оберіть найбільш важливий автомобіль, який створив Данте Джакоза — голосування тут.

TOP