Що було не так з тендером на закупівлю пікапів для ЗСУ?

by / Вторник, 17 Сентябрь 2024 / Published in Автоновости

Потреби ЗСУ в транспорті невичерпні, адже автомобілі підвищеної прохідності, позашляховики та пікапи на війні – розхідний матеріал. Нехай і не такий, як FPV дрони, але техніка в бойових умовах псується та виходить з ладу, в тому числі через обстріли, постійно. Тому забагато її не буває і тому постачанням різноманітних джипів та пікапів для потреб ТРО, ЗСУ та окремих батальйонів небайдужі громадяни займались з перших днів повномасштабної війни.

AUTO-Consulting теж не стояв осторонь, а загальну кількість переданих повнопривідних вживаних автівок нашим воїнам навіть важко уявити. За різними оцінками це цифра від 150000 до 200000 одиниць. І вперше з початку війни, держава мала закупити значну кількість пікапів в інтересах Міноборони. Ось-ось мав бути визначений переможець такого необхідного тендеру, але його відмінили!

ЗСУ отримала чергову партію нових пікапів. Оголошені ціни закупівлі
Міноборони нарешті закупить пікапи для ЗСУ

Чому відмінили закупівлю
Офіційна причина відмови від закупівель звучить сухо:
“На адресу Державного підприємства Міністерства оборони України «Агенція оборонних закупівель» (далі – Замовник) надійшов лист від начальника Центрального управління координації зовнішньоекономічної діяльності Міністерства оборони України від 23.12.2023 №220/64/1301 щодо остаточного уточнення (роз’яснення) технічних характеристик транспортних засобів та деяких умов закупівлі в електронній системі закупівель «Prozorro». У зв’язку з цим виникла необхідність внести зміни до закупівлі автомобілів типу Pick-Up. Враховуючи, що вищезазначені уточнення (роз’яснення) мають суттєвий вплив на визначення очікуваної вартості закупівлі, передбачають зміну строків постачання та технічні вимоги до предмета закупівлі, такі зміни необхідно внести як в тендерну документацію, так і до оголошення про закупівлю. Враховуючи неможливість усунути чи виправити зазначені невідповідності в інформації щодо Закупівлі (зокрема щодо очікуваної вартості, строки поставки товару) та з метою уникнення у подальшому невідповідності між оголошеною та проведеною процедурою закупівлі, Закупівля підлягає відміні.

В тендерній документації зазначено, що всі 1016 пікапів мають бути поставлені до 15.03.2024 включно. Часу не так багато для поставки такої великої партії. AUTO-Consulting поспілкувався з офіційними імпортерами та дилерами, які займаються продажем пікапів і з’ясував цікаву річ – більшість з них не збиралися приймати участь у цьому тендері і ось чому.

Який Pick-Up потрібен
Нагадаємо, що за вимогами тендеру замовник хотів бачити повнопривідний автомобіль вантажопідйомністю від 800 кг з площею кузова 1,4Х1,5 метрі, здатний вмістити в салоні чотирьох. Тип коробки передач не важливий, але має бути можливість блокування трансмісії, бажано мати під капотом дизельний двигун потужністю не менше 120 к.с., а під кузовом – кліренс хоча б 180 мм. Кермо має бути з підсилювачем, а салон з кондиціонером. Комплектація повинна включати повнорозмірне запасне колесо, домкрат, комплект інструменту, фаркоп та лебідку (бажано).

В принципі, досить звичайні характеристики, яким відповідають практично всі наявні на ринку нових автомобілів пікапи. Хіба що доведеться додатково встановлювати лебідку та фаркоп.

Які авто найкраще підходять для ЗСУ: поради від досвідченого майстра
В Україні збільшили кількість мобільних груп для боротьби із шахедами

Нереалістичний тендер
Майже всі офіційні імпортери не стали приймати участь в тендері на закупівлю пікапів на потреби оборони. Принаймні з тих, хто надав відповідь AUTO-Consulting. Наприклад, представник компанії Тойота Україна просто не став коментувати комерційну діяльність компанії, хоча за допомогою легендарної моделі Hilux (від 1 409 990 грн) велись справжні війни.

Борис Ткаленко з ТОВ «Нова енергія України», імпортера автомобілів Haval та пікапів Great Wall Wingle 7 (від 1 069 000 грн), навіть не планував участь, бо умови оплати та термін поставки з самого початку виглядали нереалістично, адже за два з половиною місяці неможливо замовити та поставити тисячу пікапів з-за кордону. Строк виробництва складає 45-60 днів, ще стільки ж треба відвести на логістику, плюс час для проведення передпродажної підготовки, доставка й передача замовнику.

Також не планувала приймати участь в тендері й компанія Ем Ем Сі Україна, офіційний імпортер автомобілів Mitsubishi Motors. Хоча надійних пікапів L200 (від 1 399 000 грн) в лавах ЗСУ служить чимало. За словами Сергія Байдачного, директора з продажу MMC Україна, “наразі логістичний ланцюжок з умовою замовлення після виграшу у тендері, поставці і встановленні додаткового обладнання, значно довша за зазначені 2.5 місяці. Логістика автомобілів зараз нестабільна та ускладнена через проблеми з Йеменом в Червоному морі, і термін постачання коливається від 4 до 6 місяців. Не враховуючи ще потребу забезпечити замовлення та доставку додаткового обладнання”.

– Окрім того, – каже Олена Клочко-Чиженко, керівник відділу маркетингу Ем Ем Сі Україна, – можливості поставок нинішньої моделі L200 обмежені запуском нового покоління.

Не планувала брати участь в тендері й компанія Winner, адже відомі американські пікапи Ford Ranger досить дорогі (від 1 903 800 грн), а більш доступні китайські MG T60 офіційно в Україну не поставляються. За словами Юлії Федорко, менеджера з корпоративних комунікацій та соціальної відповідальності бренду Winner, “потрібно трохи більше часу зазначати в тендері, враховуючи ситуацію, в тому числі й ту, яка може скластись на кордоні”.

– При цьому зауважу, що залежно від ринку, для якого виготовляються MG T60, вони мають стандарти Євро-4 або Євро-5. Відповідно, такі моделі автомобілів не можуть бути сертифіковані в Україні для офіційного продажу. Вони можуть бути завезені тільки як гуманітарна допомога, – каже Юлія.

В компанії Porsche Ukraine LLC (офіційний імпортер Volkswagen та Volkswagen Комерційні автомобілі, Audi, SEAT, Cupra) теж зауважили нереалістичні терміни тендерної поставки, особливо такої великої єдиноразової партії, що налічувала б понад тисячу автомобілів. Терміни поставки залежать від багатьох факторів: країна виробництва, доступність виробничих квот та логістичний ланцюг. В нашому випадку, дотриматися терміну поставки 2.5 місяці не є можливим, – відповіла AUTO-Consulting Марія Гарань, директор ТОВ «Порше Україна».

За її словами, треба визначити реалістичні терміни поставки з урахуванням в тому числі поточної ситуації на кордонах України з ЄС. Додатково можна розбити поставку на кілька траншів, оскільки в умовах тендеру мова йде про постоплату. Реальний строк постачання пікапів в Україну з моменту їх замовлення виробнику у спеціальному виконанні залежить від фінальної конфігурації. У нашому випадку, орієнтовний термін поставки складає 6 місяців.

Наразі дилери імпортера пропонують друге покоління пікапу Volkswagen Amarok, який коштує значно дорожче заявленої в закупівлях ціни – від 1 903 436 грн. Але остаточна вартість пікапу для потреб оборони залежить від фінальної специфікації, яка може бути більш доступна за “цивільну” версію, переконаний Юрій Колочун, Керівник відділу комерційних автомобілів Volkswagen.

Конструктивна розмова
Найдокладніша розмова у AUTO-Consulting вийшла з директором дилерського центру Пежо «ВІДІ Авеню», Олександром Жуком. Наведемо його майже “без купюр”:

AUTO-Consulting: Як ви напевно знаєте, Міністерство оборони України планувало закупити через Prozorro понад тисячу пікапів для ЗСУ. Тендер сьогодні відмінено. Цікаво, чи мала намір VIDI взяти участь в ньому, адже ваша компанія представляє 18 автобрендів, і у Вас в асортименті є пікапи різних марок?

О. Ж. – Питання постачання цих машин – це не про війну, а про захист. Машини по своїй природі будуть виконувати функції оборони. Наша країна потерпає від терору загарбника, який щодня запускає десятки БПЛА-камікадзе, ракет, КАБів по інфраструктурі мирних міст і сіл. Кожному з нас дуже болить, і головна мета патріотичного бізнесу взяти участь у цьому тендері, а не прибутки.

Маємо кілька дописів у соцмережах, у яких дописувачі висловлюють позицію щодо майбутньої «зради» при здійсненні цієї закупівлі. Наші коментарі щодо цих дописів.

Щодо термінів – ми ж усі розуміємо, що машини потрібні на сьогодні? Тому й такі терміни. Давати час на їх підготовку – нереально, даси його – від суспільства буде питання: «Чому ми сидимо і нічого не робимо?».

Було кілька коментарів, що найефективнішим постачальником пікапів буде Фонд «Повернись живим», який нещодавно поставив їх за ціною удвічі дешевшою. Усі вони роблять висновки, що такою, як у поставці від «Повернись живим», і має бути ціна пікапа в закупівлі для Міноборони. Ми співпрацюємо з цим Фондом, це дуже поважна, дієва та професійна організація. Ми і в наступному році вийдемо зі спільним проектом, у ході якого будемо донатити та виробляти продукцію.

Але ж щиро, відверто – хіба є заборона їм брати участь у тендері? Нехай і вони беруть участь у ньому.

По-перше: фонд «Повернись живим», скоріше за все, придбав вже вироблені автомобілі з фіксованою ціною, скоріше за все, це були авто з так званого deadstock, можливо з іншого ринку, оскільки інакше ціна була б така, як у офіційній дилерській мережі. Зможуть вони поставити у такий же спосіб більше тисячі пікапів – буде добре. Ніхто не має стояти осторонь, бо це не про прибуток, а про захист;

По-друге: фонд «Повернись живим», як благодійна організація, звільнені від сплати податків на ввезення автомобілів в Україну, якщо ввозять їх для передачі ЗСУ. То ж, можливо, Фонд не сплачував за них податків (ПДВ + мито + акциз), а це вже як мінімум 20-30% мінус до ціни. Але ж – щиро і відверто – у подібних тендерах це питання вже не до Міноборони, а до законодавців, які мають прийняти відповідний Закон. Вони мають для себе вирішити: надавати усім учасникам ринку пільги та звільнити подібні угоди з постачання від податків, чи все ж нікому не надавати пільг, отримати з цього постачання податки, і їх направляти на утримання армії? Це питання стратегії.

У будь-якому випадку порівняння ціни у постачальника, який платить податки, з постачальником, якого від їх сплати звільнено, є некоректним.

По-третє: те, що ми бачимо на фото – авто, які поставив «Повернись живим», не укомплектовані додатковим обладнання (фаркопи, лебідки). Але їх вартість не 3 копійки і не 10 тис грн, тому, і в цьому контексті порівняння недоречне.

Повертаючись до ваших питань, якщо б Ви сформували питання: «Чи мали намір ми брати участь у тендері?» замість «Чи будемо?» — відповідь цілком зрозуміла: так, хочемо. Це не питання заробітку на війні, це питання захисту країни. Ми вважаємо, що чим більше учасників візьме участь у тендері – тим більше шансів поставити пікапи за конкурентною ціною і якнайшвидше. Ми знаємо, що в Україні є відповідальний бізнес, який донатить на допомогу військовим і допомагає їй. На ринку є випадки, коли автомобільні компанії ремонтують машини для потреб Сил Оборони України безкоштовно – у представництва Stellantis в Україні є ціла програма, до котрої долучена уся дилерська мережа, і «ВіДі Авеню» – у тому числі.

Дуже хотілося б, аби у цьому тендері прийняли участь усі без виключення учасники. Але насправді в Україні не так багато компаній, які здатні здійснити таку крупну поставку. У нашої компанії такі можливості є. Ми маємо необхідні, для здійснення такої поставки, виробничі потужності. Наша компанія дуже відповідально відноситься до виконання будь-яких контрактів, особливо великих за обсягом. Адже для їх виконання, аби здійснити передпродажну підготовку автомобілів, дообладнати (у разі потреби), потрібні потужності сервісу. У нас налічується 165 постів тільки в Київському регіоні.

Переходячи на мову тендеру, це означає, що одночасно проводити передпродажну підготовку та встановлювати фаркопи і лебідки ми можемо одночасно на 165 автомобілях. Таких компаній небагато не лише в Україні, але і в Європі. У нас є і відповідний досвід: ми були постачальником у найбільшій угоді за всю історію українського автобізнесу – це постачання 1860 мобільних поштових відділень Укрпошті.

Ще 5 пікапів Peugeot Landtrek передалі вогневим групам
22 пікапи DongFeng поповнили ППО Херсонщини

AC: Як ви оцінюєте умови тендеру?
О. Ж. – Конкретно щодо згаданого тендеру – наразі ми знаходимося на етапі оцінки ризиків здійснення такого постачання. Тому, ми відкрито написали замовнику питання щодо усіх цих ризиків через систему ProZorro, бо головне у ньому – поставити машини, які будуть використовуватися для наближення перемоги, а не для заробітку надприбутків:
1. Ризик дотримання строків постачання, а саме ризик перетину кордону, обсягів та строків доукомплектування та поставки 1016 автомобілів у строк до 15 березня.
2. Ризик того, що додаткове обладнання у необхідній кількості (1016 фаркопів та 1016 лебідок) у такі строки не зможе поставити жоден з постачальників. Крім того, потрібен ще строк на встановлення цього обладнання.
3. Строки постачання такі, що переможець тендера має одразу на 100% профінансувати придбання додаткового обладнання. Інвестиції в нього складають 15-20 млн грн, але незрозуміло, чи ці машини у підсумку будуть поставлені? Адже замовник може в односторонньому порядку відмовитися від договору, а для постачальника це може стати мертвими інвестиціями.
4. Ціноутворення: ризик збитків через великі валютні ризики. Автомобілі – валютний товар. Наразі у проекті договору постачання будь-які ризики замовника відсутні – жодної гривні передплати, оплата через 10 днів після поставки. То ж бюджет у цій частині захищений. Під час війни це дуже вірно, адже тендер можуть виграти компанії, які отримають передплату та зникнуть.

Ми розуміємо це. Але якщо ціна автомобіля буде зафіксована у гривні на момент укладання договору (зараз, до прикладу, курс НБУ 37,55 грн/дол. США), то той же Держбюджет на 2024 рік побудований на курсі 41,4 грн/дол США, що на 10% вище. Тобто, у націнку потрібно закладати мінімум 10% тільки на покриття курсових різниць, виходячи з курсу, на якому побудовано Держбюджет. Але на момент постачання він може бути ще вищим! У підсумку виникає питання: яка дохідність має бути закладена постачальником, аби уникнути потенційних збитків від курсових різниць? У збитки бізнес працювати не може.

Інша «сторона медалі» – коли курс знижується. Говоримо про власний досвід. Одна з компаній нашої групи у поточному році при постачанні автомобілів по контракту з терміном рік, коли курс валюти пішов донизу, дала знижку покупцеві на суму курсової різниці, і по цій ціні поставила товар.

Розуміючи яким великим є резонанс від цього тендеру, ми відкрито хочемо обговорити це питання із усіма зацікавленими сторонами. Для VIDI найважливіше зараз зробити рішучі кроки для забезпечення наших збройних сил усім, що вони потребують, у тому числі пікапами.

Загалом на початку війни VIDI передала підрозділам Збройних сил України, Територіальної оборони Збройних сил України, Службі безпеки України, Національній поліції України та військовим адміністраціям 310 автомобілів.

Наша компанія працює з надання допомоги війську і в інших напрямках – закупівля дронів, участь у проектах під егідою благодійних фондів (Фонд Сергія Притули, «Повернись живим», іншими благодійними фондами) тощо.

Всього за 11 місяців поточного року на допомогу військовим спрямовано 20 млн грн. млн. грн.

Тож, оцінуючи всі риски, ми будем боротися за те, щоб чесно та прозоро замовити та поставити нашим Збройним Силам 1000 пікапів. І це повинно бути офіційно, з прозорими цінами та шляхом від виробника до постачальника.

Нагадаємо, що за даним AUTO-Consulting, пікап Peugeot Landtrek (від 1 300 700 грн), дилером яких є в тому числі група компаній VIDI, став лідером на ринку пікапів, та дійсно має хороші шанси стати переможцем в тендері, якщо його перезапустять. Принаймні, кілька партій цих автомобілів вже були передані нашим захисникам за кошти волонтерів.

АВТ Баварія передала 21 пікап військовим, які охороняють небо
Укрнафта закупила 20 нових пікапів Mitsubishi L200 для українських воїнів

Висновок
Здавалося б гаряча фаза війни триває майже два роки, автівки на фронті завжди потрібні, а подібний тендер на закупівлю пікапів з’явився лише в грудні. Чому не раніше?

Можливо раніше у організаторів цієї закупівлі були важливі справи.

Зараз відомо, що «Агенція оборонних закупівель» має щонайменше кілька невиконаних контрактів на поставку зброї для ЗСУ. Насправді проблемних угод щодо поставок зброї значно більше.

Тому може й на краще що цей тендер відмінили, адже шанс на його виконання зовсім не рівнявся ста відсоткам. А для впевненої перемоги у цій війні нам потрібні гарантії принаймні в сфері оборонних закупівель.

Тендер на закупівлю пікапів для ЗСУ відмінили

TOP