Що конкретно дасть Україні «електромобільний закон» №8172
Нові терміни
В розділі визначення термінів нарешті на законодавчому рівні закріпили визначення для дрібного персонального електротранспорту на кшталт електросамокатів, моноколіс тощо. Отже, легкий персональний електричний транспортний засіб – це колісний транспортний засіб, який оснащений та приводиться в рух виключно електричними тяговими двигунами (одним чи декількома) із потужністю у діапазоні до 1000 Вт, системою акумулювання електричної енергії (акумуляторною батареєю), яка здатна заряджатися шляхом підключення до зовнішнього джерела електричної енергії, з одним, двома, трьома або чотирма колесами, який має максимальну конструктивну швидкість у діапазоні до 25 кілометрів на годину.
Президент підписав закон щодо розвитку електрозарядної інфраструктури та електротранспорту
Закон описує/регулює відносини між власниками зарядних станцій, землевласниками та органами державної влади. Він передбачає забезпечення зарядної інфраструктури не менше ніж для половини парко-місць в нових проектах багатоповерхової житлової забудови.
Він вносить зміни в ряд законів України, зокрема в Закон України “Про дорожній рух”, де на додачу до електромобілей в якості екологічних видів транспорту додались нові – електробуси та електричні колісні транспортні засоби.
Також додались три нові частини до Закону України “Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку”. Зокрема тепер передбачено право облаштовувати на прибудинковій території парко-місця для електротранспорту, які обладнані зарядними станціями. Порядок користування такими станціями зарядки електромобілів та порядок компенсації видатків на їх утримання та забезпечення їх електричною енергією затверджуються загальними зборами об’єднання. При цьому забезпечується окремий облік електричної енергії, спожитої такими станціями зарядки електромобілів.
Доповнили Закон України “Про автомобільний транспорт” визначеннями таких понять як “автомобіль з водневим паливним елементом”, “автомобіль плагін-гібридний”, “електробус”, “станція зарядки електромобілів” тощо.
Хто цим має займатись
Закон №8172 передбачає конкурсні умови на перевезення пасажирів серед автопарків. Вони мають відповідати наступним вимогам:
— працювати на визначеному маршруті загального користування;
— відповідатимуть визначеним нормам пасажиромісткості;
— класу, технічним та екологічним показникам.
Як буде йти декарбонизація світу та України до 2050 року
В Україні порахували середній вік електрокарів
Не електробусом єдиним
Насправді, в якості екологічно чистих видів громадського транспорту, який має наводнити міста з населенням понад 250 тисяч осіб до 50% в найближчі десять років (на 1 січня 2033 року), розглядаються не лише електробуси. Закон прирівнює електробуси до “та/або автобусів, оснащених двигунами внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням, що працюють виключно на стисненому природному газі метані (CNG), зрідженому природному газі метані або біогазі (LNG), та/або автобусів з водневим паливним елементом (коміркою)”. Таких електробусів або автобусів на альтернативних видах палива має бути 25% на 1 січня 2030 року та половина ще за три роки.
Але є одне але: немає суворості в цих рекомендація, покарання за недотримання зовсім не передбачено. Навпаки, закон передбачає остаточне рішення по відсотку екологічно чистих транспортних засобів в автобусних парках на розсуд органів місцевого самоврядування відповідних міст, нехай і не більше ніж на половину. Вони ж можуть коригувати терміни, але не більше ніж на два роки.
Тобто, фактично Закон №8172 може бути виконано частково. Наприклад, на січень 2032 автопарк великого міста може мати лише 12,5% автобусів на метані чи біогазі, поступово збільшуючи їх кількість. І ні про які електробуси чи автобуси на водневих паливних елементах не йтиме мова ще й за п’ятнадцять років.
Жорсткі рамки закону
Щоправда світовий тренд на електрифікацію транспорту може обігнати наш Закон №8172. Люди, та й бізнес в цілому, переходять на альтернативну енергетику суто з фінансових причин – це вигідніше!
Так, закон передбачає жорсткі норми закупівлі, наприклад, заборону придбання більше 50% бензинових та дизельних автобусів з 1 січня 2028 року. А з 2036 року взагалі на міські автобусні маршрути будуть допускатися виключно електробуси або автобусі на метані, біогазі чи водні.
Які саме це будуть автобуси, вирішать автоперевізники і не факт, що найбільш вигідним варіантом буде футуристичний електробус чи пасажирський лайнер на паливних елементах.
Чи є в ньому корупційні ризики?
Цікаво, що цей закон повністю не задовольнив антикорупційну комісію. Виявлено окремі положення, які можуть сприяти вчиненню корупційних правопорушень або правопорушень, пов’язаних з корупцією. Положення законопроекту, за яким за рахунок коштів місцевого бюджету «може передбачатися» повне або часткове відшкодування витрат об’єднання співвласників багатоквартирного будинку на встановлення станцій зарядки електромобілів без конкретизації чіткого механізму такого відшкодування, створює надмірну дискрецію (вирішення посадовою особою або державним органом будь-якого питання на власний розсуд) для органів місцевого самоврядування. Корупційний ризик можливо усунути шляхом встановлення конкурсних або інших прозорих засад відшкодування витрат об’єднання на встановлення станцій зарядки електромобілів.
Крім того, законопроєктом не встановлено підстав для надання або відмови у наданні дозволу виконавчими комітетами місцевих рад або місцевими державними адміністраціями для розміщення станцій зарядки електромобілів (частина 4 статті 4 законопроекту).
А головне у законі не має джерел фінансування такої масштабної трансформації. Судячи з тексту, увесь тягар збільшеної вартості електробусів, встановлення зарядних станцій і т.п. доведеться нести бізнесу, або місцевим бюджетам. Хоча у ЄС цей процес стимулювався з відповідних «зелених» фондів. Україні доведеться ставати «зеленою» за власний рахунок.
А чи готові українські виробники забезпечити попит на електробуси та газові автобуси? – ми запитали головних операторів ринку. Наступного разу вони поділяться своїми думками. Щоб не пропустити важливі новини – підписуйтесь на наші канали:
AUTO-Consulting в Telegram
AUTO-Consulting в Facebook
Що відлякує клієнтів від купівлі електрокарів. Результати опитування
Поиск
Подобные статьи
Уряд спростив облік гуманітарних транспортних засобів для військовослужбовців
На засіданні Уряду 29 жовтня 2024 року внесено ...Ford Trucks поставляє в Україну велику партію автобетонозмішувачів
Головні прем`єри Ford Trucks у Гановері Ці авто...На автодороги в 2025 році планують витратити більше 24 млрд грн.
Про це повідомила заступниця голови парламентсь...З 1 січня в Україні вступить в дію новий закон про автоцивілку
Закон передбачає збільшення страхових сум майже...В Тернополі на маршрути вийдуть 8 нових автобусів
оновленням рухомого складу, адже частина автобу...