Що насправді відбувалося на ринку вантажних автомобілів в Україні

by / Четверг, 19 Сентябрь 2024 / Published in Автоновости

Як розповів нам генеральний директор компанії «Автек» Сергій Кобилінський:
Падіння ринку як у березні так і за 1 квартал було очікуваним. Враховуючи дотаційність бюджету України більш ніж на 60% нашими західними партнерами, маємо ситуацію коли фактично спинились закупівлі у муніципальному сегменті та відкладена на 2 квартал більшість державних закупівель.

Крім того, додала до негативної тенденції і ситуація на польсько-українському кордоні. Як відмічає комерційний директор «Сканія Україна» Андрій Курило: проблеми на кордоні стали великим викликом для перевізників, оскільки 4-й місяць підряд прибуток падає. В нас є контракти, які були розірвані по цій причині. Також вдалося в знаки й відсутність достатнього і доступного ресурсу фінансування для усіх видів бізнесу. Крім того, нікуди не зникла і проблема з водіями, яка була завжди, але зараз стала надзвичайно гострою. Багато випадків, коли водії вирішують не вертатись в Україну, і такі факти не поодинокі, — підкреслює Андрій Курило.

Також всі наші співрозмовники відмічали, що на ринок важких вантажівок значною мірою впливає і психологічний фактор: невпевненість в майбутньому, відсутність юбажання довгострокового планування і інвестицій.

А керівник напрямку IVECO в компанії «АМАКО Україна» Іван Ващенко наводить і ще один фактор, який прямо випливає із попереднього і теж вже впливає на ринок.

Збільшилася доля продажів державним установам, силовим органам та з залученням різних міжнародних програм фінансової підтримки України. В той же Доля комерційних проектів на пряму бізнесу, дуже мала.

Які підсумки початку 2024 року по компаніях
Якщо з загальним трендом все зрозуміло, то може в окремих компаніях вдається втримувати обсяги і віднаходять якісь нестандартні ходи?

Наприклад, у «Сканія Україна» дійсно непогана статистика: 148 зареєстрованих авто 24.7% доля ринку, рекордні продажі нових контрактів та замовлень на загальну кількість в 281 авто, — розповідає Андрій Курило.

В компанії «Автек» підсумки наступні: У березні маємо суттєве падіння у порівнянні з минулим роком. Не таке велике як весь ринок, але близько. Щодо квартального результату, то маємо навіть невелике зростання, але тут допомогли поставки по угодах, що були підписані наприкінці минулого року. Так що загальний тренд у АВТЕК ринковий, — розповідає Сергій Кобилінський.

А в компанії «АМАКО Україна» взагалі фіксували значне зростання власних продажів, але пов’язано це було з низькою порівняльною базою минулого року. І Іван Ващенко пояснює чому:
І квартал 2024 +30% по відношенню до І кварталу 2023 р.
Березень 2024 +50% по відношенню до березня 2023 р.

Але це аж ніяк не відображає загальну ситуацію чи тенденцію на ринку, бо у 1 кварталі 2023 року, у нас були значні затримки виробництва, ми не доотримали велику кількість автомобілів, що мали бути поставлені в цей період.

В той же час в І к 2024 року, ми поставляли велику кількість автомобілів, що не встигли зробити в IV кварталі 2023 р, тому і вийшов такий результат.

Яким буде 2024 рік на ринку вантажних автомобілів?
Не просте питання, враховуючи, що на нього впливає багато чинників, і в першу чергу військова ситуація в країні. Тим не менш, наші співрозмовники поділилися своїми очікуваннями.

Іван Ващенко «АМАКО Україна»: Загалом я не бачу факторів значного падіння ринку в 2024 році, по відношенню до 2023 року, в той же час не має сигналів і до його збільшення. Результат 2024 року, має бути приблизно +/- як в 2023.

Але буде зміна долі ринку по брендам.Оскільки, як я зазначав, державні закупівлі, зараз складують більшу частину усіх реалізацій вантажівок в Україні, застосовується критерій локалізації.

По цій причині поставки вантажівок європейських брендів будуть зменшуватися в даному сегменті. В той час, як більш дешеві бренди та ті, шо мають локальне збирання, будуть стрімко зростати.

Сергій Кобилінський «Автек»: Нажаль, наш прогноз на 2-й квартал теж не оптимістичний. Приватний сектор, де драйвером 2023 р. були тягачі, скоріш за все, результат 2023 року не покаже. Вибуховий попит був реалізований, і ми не бачимо на горизонті великої потреби у аграріїв та логістичних компаній. У державному секторі все буде залежати від бюджету, але 2-й квартал буле важким. Якщо ситуація покращиться, можливо у 3 кварталі динаміка буде позитивною.

Андрій Курило «Сканія Україна»: Тенденції ринку схожі з минулими роками: багато перевезень, менше будівництва, недостатня кількість фінансування для усіх видів бізнесу, заміщення брендів, які попали під санкції. А ще державні замовлення, які на превеликий жаль, все частіше стають причиною заголовків в медіа з посиланням на ознаки корупції. Останнє дуже вибиває із колії, адже це питання майбутнього нашої держави.

Висновок
Як бачимо, певний песимізм у операторів ринку вантажівок присутній, але про значне подальше падіння мова не йде. Більше того, поки узагальнені очікування ринку — на рівні 2023 року. А це теж не поганий сигнал. Отже, тримаймося і спостерігаємо за ситуацією.

Які професії будуть актуальні в автомобільному бізнесі після війни

TOP