Що зараз залишилося від легендарного заводу Cezet (CZ)
Česká zbrojovka Strakonice розпочинає свою історію з 1919 року. І не варто плутати її з іншою чеською компанією, яка теж має схожу назву Česká zbrojovka Brno. Це різні заводи, а єднає їх лише специфіка виробництва зброї.
В кінці 20-х років керівники Česká zbrojovka Strakonice побачили, що попит на зброю трохи знижується, а на транспорт навпаки. Так, у 1929 році в Стаконіце почали виробляти власні велосипеди. У 1930 році завод зареєстрував торгову марку ČZ і почав застосовувати її на велосипедах.
Наступним кроком був випуск і першого мотовелосипеду ČZ -76 Kaktus з мотором німецької фірми NSU, який та застосовувала на мотовелосипеді Motosulm.Слід зазначити, що чеський мотовелосипед – це не було лише копіювання.
Ні, він значно відрізнявся від німецького аналога. Те ж саме спостерігаємо і далі, в появі наступних моделей.
Але справжній успіх до Česká zbrojovka прийшов з появою моделі ČZ-175. Це був справжній бестселер з штампованою рамою, схожою на Zundapp. Згодом з’явиться і більш потужні версії мотоциклів з 250, 350 та 500 см3. Останній навіть супроводжував папу Римського Пія-II під час його поїздки Чехословаччиною. Ось як виглядали ранні мотоцикли з емблемою ČZ.
Після другої світової війни підприємство було націоналізовано, виробництво зброї припинено. Завод у Страконіце як «народне підприємство Чеський завод мотоциклів» ČZM (České závody motocyklové, národní podnik) продовжив виробляти мотоцикли. У період 1954—1959 років вироблялись мотоцикли спільно із заводом Jawa під маркою «Jawa-ČZ». У ті часи розрізнити Jawa це чи ČZ можна було лише за кубатурою мотоциклу: 125, 150, 175 виробляв тільки ČZ. Ще інколи в нього були й версії 250 см3.
А ще саме ČZ виробляв кросові та шосейно-кільцеві мотоцикли, які стали знаменитими в ті роки. 1960 року почато виробництво власних цивільних моделей під маркою ČZ було відновлено, але, щоб не конкурувати з Jawa, мотоцикли з Стаконіце мали меншу кубатуру.
В цей період бельгійський гонщик Жоэль Робер на мотоциклі CZ здобуває титули чемпіона світу у мотокросі в 1964, 1968 та 1969 роках. Згодом вже і мотокросмен Віктор Арбеков з СРСР здобуває титул чемпіона світу на мотоциклі ČZ. Багато перемог марці ČZ приніс і киянин Віктор Кавінов. І його фото досі є в залі слави чеського виробника.
З 1957 по 1964 роки завод також виробляв оригінальні й дуже популярні моторолери Čezeta.
На початку 70-х років ČZ стає найбільшим виробником спортивних мотоциклів у країнах Східної Європи. Він виготовляє 5000, а згодом 8000 кросових мотоциклів на рік, які використовують більшість спортивних клубів. Всесвітню славу чеському CZ приніс і спортсмен з НДР Пауль Франріхс, а команда Чехословаччини неодноразово вигравала гонку Six Days Enduro. Тому бренд ČZ це була не тільки відома марка в СРСР, а й у світі.
У 1975 році, коли Jawa створювала модель 634, новий двигун 350 см3 за наполяганням замовника з СРСР, встановили і на ČZ. Так з’явилася модель ČZ 350 Typ 472, яка постачалася лише до СРСР та деяких країн Східної Європи. Більше легкий і більш дешевий ČZ 350 Typ 472.3 користувався шаленим попитом, але мав і один недолік – він не використовувався з боковим причіпом. Тому їх було менше в продажу і він позиціонувався, як спортивний мотоцикл. Згодом, ČZ створить ще більш вдалі моделі 350 Typ 472.5 та 472.6, які вважалися найспортивнішими мотоциклами на ринку в ті часи. Слід зазначити, що саме CZ в ті часи був виробником двохтактних двигунів для Jawa.
Нажаль, у 1992 році підприємство було перетворено на акціонерне товариство, а згодом контроль над ним отримала італійська фірма Cagiva. Було створено спільне підприємство з ČZ-Cagiva, яке розпочало виробництво власних моделей мотоциклів Roadster 125 і W8, а виробництво чеських мотоциклів було згорнуте. Чехи дуже пізно зрозуміли, що Cagiva придбала завод, щоб знищити конкурента і багато встигла зробити для цього.
У 1997 році через фінансову кризу Cagiva була змушена припинити виробництво мотоциклів у Чехії. І як з’ясувалося, італійці встигли майже знищити завод. То ж ось як виглядає останній мотоцикл ČZ.
Нажаль, зараз в Стаконіце вже не виробляють мотоцикли. Але підприємство ČZ існує. Ось як зараз виглядають його цехи. AUTO-Consulting побував тут:
Ось така вона, історія мотоциклів ČZ. Були вони відомі в свій час і у Києві і навіть знімалися у фільмі «Дика любов» 1993 року. Ось ці кадри:
Чим здивувала чеська Jawa
Поиск
Подобные статьи
Volkswagen впроваджує нову стратегію найменування моделей
Томас Шефер, генеральний директор бренду Volksw...На виставці IAA MOBILITY 2025 у Мюнхені буде представлений і український стартап
Раніше ми вже розповідали про їх легкий вантажн...У серпні відбувся корінний злам на українському авторинку
Що було драйвером повернення до зростання автор...В Україні почали забудовувати автопаливозаправники на шасі ще одного бренду
Виготовили 4 нові односекційні автоцистерни міс...В Україні офіційно дебютував електричний пікап JAC T9 EV
Виставка «Електроспектива» – це уніка...