У ЄС пішли в наступ на китайські електромобілі. Схоже, що їх будуть зупиняти й нетарифними методами

by / Понедельник, 02 Сентябрь 2024 / Published in Автоновости

Чому Франція переглядає свої правили отримання бонусів на електромобілі?
Наразі французький уряд пропонує покупцям грошовий бонус у розмірі від 5 000 до 7 000 євро за відповідні моделі, щоб збільшити кількість електромобілів на дорогах. Загальна вартість такої підтримки — 1 мільярд євро на рік.

Однак, за відсутності дешевих електромобілів європейського виробництва, третина всіх стимулів спрямовується на споживачів, які купують електромобілі, вироблені в Китаї, повідомило джерело в міністерстві фінансів Франції. Ця тенденція сприяла зростанню імпорту та збільшенню конкурентного розриву з вітчизняними виробниками.

З 15 грудня схема буде переглянута з урахуванням вуглецю, що викидається в процесі виробництва моделі. Президент Еммануель Макрон та урядові міністри не приховують, що хочуть переконатися, що державні кошти Франції не йдуть на користь китайським автовиробникам.

ЄС почала розслідування, яке може обмежити доступ китайських електромобілів на свій ринок
Голова Volkswagen назвав, у чому зараз полягають головні переваги німецьких авто перед китайськими

Що передбачають нові французькі правила?
Згідно з новими правилами, моделі автомобілів будуть оцінюватися відповідно до встановлених урядом порогових значень кількості енергії, використаної для виробництва матеріалів, при складанні та транспортуванні на ринок, а також типу батареї, яку має автомобіль.

Оскільки китайська промисловість, як правило, значною мірою покладається на електроенергію, вироблену з вугілля, ці критерії, ймовірно, зроблять бонус недоступним для китайських автовиробників.

Автомобіль NIO ET5 в шоу-румі NIO House в Берліні, Німеччина, 17 серпня 2023 року. REUTER

Уряд, який має опублікувати в грудні назви моделей, що відповідають новим стандартам, заявляє, що критерії відповідають правилам СОТ, оскільки допускаються винятки з міркувань охорони здоров’я та захисту довкілля.

І це – перший випадок, коли проти китайських автовиробників використають нетарифний бар’єр, щоб позбавити їх конкурентної переваги.

Через кілька років в Європі кожен 4-й новий електромобіль буде китайським
Китай загрожує місцевим автовиробникам в ЄС

Чи допоможе це?
Оскільки китайські автомобілі коштують на 20% дешевше, ніж європейські конкуренти, бонус може мати значення для автомобілів вартістю менше 25 000 євро.

Але французьким покупцям доведеться почекати, оскільки словацький міський автомобіль Stellantis e-C3 і французький Renault R5 не з’являться на ринку до 2024 року.

Тим не менш, багато електромобілів, вироблених у Китаї, залишатимуться конкурентоспроможними навіть без грошового стимулу.

При стартовій ціні 30 000 євро MG4 групи SAIC буде дешевше, ніж еквівалентний компактний автомобіль Renault Megane, ціна якого починається від 38 000 євро – або 33 000 євро зі знижкою в 5 000 євро.

Оскільки його стартова ціна в 46 000 євро трохи нижча за поріг у 47 000 євро для отримання бонусу, модель Tesla Y – один з найбільш популярних електромобілів у Франції – теоретично також може постраждати від нових правил для автомобілів, вироблених у Китаї.

Аналітик S&P Global Mobility Лоррейн Морард каже, що навіть якщо більшість китайських автомобілів не матимуть права на бонус, вони, ймовірно, отримають 7-8% французького ринку електромобілів наступного року, замість 10%.

Чи перенесуть виробництво до Європи?
Генеральний директор Renault Лука Де Мео нещодавно виключив перенесення виробництва Dacia Spring з Китаю до Європи і сказав, що може прожити і без бонусу. Наразі ця модель є одним з найбільш продаваних електромобілів у Франції разом з Tesla Y, Peugeot e-208, Fiat 500e, Megane eTech і MG4.

Китайська материнська компанія MG SAIC заявила, що шукає виробничий майданчик в Європі, як і китайський конкурент BYD, чия модель Dolphin буде конкурувати в тому ж сегменті, що й MG4 і Megane, зі стартовою ціною від 29 000 євро.

Європейський авторинок зростає 12-й місяць поспіль. Які сегменти є драйверами росту
У Китаї розробили батарею для електромобілів, яка заряджається за 10 хвилин

Голий протекціонізм
Коли Європа оголосила про перевірку субсидій для електромобілів на початку вересня, Пекін спочатку розкритикував цей крок як «неприхований акт протекціонізму». За словами європейських чиновників, які попросили не називати їхніх імен, це викликало занепокоєння в Європі, що Китай надто гостро відреагував і може спровокувати торговельну війну.

Люди дивляться на автомобіль компанії BYD на автосалоні IAA Mobility 2023 в Мюнхені, Німеччина

Під час чотириденного візиту Валдіса Домбровскіса до Китаю, представники Пекіну публічно не повторили цю критику. Натомість, європейський чиновник виступив з найбільш різкою заявою, назвавши позицію Китаю щодо війни в Україні загрозою для його іміджу як привабливого місця для інвестицій і погрожуючи бути більш «наполегливим» у питанні виправлення торговельного дисбалансу.

У липні Пекін запровадив обмеження на експорт двох нішевих металів – галію і германію, які є критично важливими для електромобілів і мікросхем, що стало найбільш значущою відповіддю на торговельні обмеження США і Європи. Це викликало занепокоєння щодо короткострокових перебоїв у ланцюгах поставок і побоювання, що більш серйозна торговельна війна з Пекіном може підірвати «зелені» амбіції ЄС.

Однак цього місяця Міністерство торгівлі Китаю в Пекіні заявило, що вже дозволило деяким компаніям відправляти цю продукцію за кордон. Це сталося після того, як з’явилися повідомлення про різке падіння китайського експорту металів, в той момент, коли економіка країни страждає від зниження попиту на закордонні поставки.

13 місяців зростання продажів автомобілів в Європі. Реєстрації продовжують відновлюватися після проблем з поставками.

Нове антисубсидійне розслідування ЄС щодо китайських електромобілів – і перспектива потенційної тарифної війни «око за око» – може створити проблеми обом сторонам.

На думку експертів, ЄС скористається можливістю, щоб спробувати пом’якшити наслідки розслідування щодо електромобілів. Деякі компанії побоюються надмірної реакції з боку Китаю, яка, на їхню думку, може мати форму власних тарифів, або інших торговельних обмежень, які можуть зачепити не лише автомобільну галузь.

Міністр фінансів Франції Бруно Ле Мер в інтерв’ю Bloomberg Television заявив, що ЄС має бути готовим захищати свої пріоритети щодо Китаю, додавши, що «це, можливо, початок нового періоду, нової ери, коли ЄС почне думати про свої власні інтереси».

Дефіцит торгівлі Європи з Китаєм різко зріс. Китайський експорт підскочив з середини 2021 року, тоді як імпорт не встигав за ним.

Комісар Європейського Союзу з питань торгівлі заявив, що приплив електромобілів з Китаю впливає на рішення про те, чи варто відкладати тарифи на електромобілі, що поставляються між блоком і Великобританією.

На українському ринку з’явилися і легкові авто під брендом Dayun

Згідно з угодою після Brexit, з січня буде введено 10% мито на будь-який електромобіль, що продається між ЄС і Великобританією, якщо менше 45% його вартості походить з цих двох регіонів. Автомобільна промисловість тисне на блок з 27 країн, щоб продовжити цей термін, оскільки в даний час більшість акумуляторів для електромобілів – як правило, близько 40% вартості автомобіля – надходить з Азії.

Електромобілі кардинально збільшили експорт китайського автотранспорту. Помаранчева лінія показує загальний експорт машин, а вишнева – суто електромобілі

Цей тариф зробить європейські електромобілі дорожчими, що коштуватиме сектору 4,3 мільярда євро, згідно з оцінками галузі. Це також посилить занепокоєння Брюсселя тим, що автомобільна промисловість Китаю має несправедливу цінову перевагу завдяки субсидіям.

«Ми сподіваємося, що нам вдасться уникнути тарифів, — сказав Валдіс Домбровскіс в інтерв’ю Frankfurter Allgemeine Zeitung. «Якщо ЄС і Великобританія зараз накладуть тарифи один на одного, це не допоможе нашій промисловості — тільки Китаю, якщо взагалі комусь допоможе».

«Ми не дозволимо заполонити наш ринок надмірно субсидованими електромобілями, які загрожують нашим компаніям так само, як це сталося з сонячними панелями». Лоуренс Бун, єврокомісар ради Європи, економіст.

«Я думаю, що це лише підкреслює труднощі, з якими стикаються всі країни, до яких добираються китайські електромобілі. Наразі нам потрібно переконатися, що наша автомобільна промисловість виживе та процвітатиме», — сказав Кемі Баденох, міністр торгівлі Великої Британії.

Чи стане Chevrolet Menlo новим хітом українського авторинку?

TOP