Український авторинок скочується у «сіру» зону. Добре це чи погано?

by / Пятница, 06 Сентябрь 2024 / Published in Автоновости

Минулого року українці придбали 40 тисяч нових автомобілів, серед яких електромобілів було 4137 штук, тобто – біля 10%. Цьогоріч за чотири місяці з 17650 машин частка електромобілів вже більше 16%, щоб в абсолютних числах складає 2863 штуки. Виглядає дуже позитивно, але ці тисячі авто формуються не офіційними імпортерами. Більше того, цей досить привабливий сегмент ринку офіційні імпортери втрачають.

За даними AUTO-Consulting середньорічний відсоток частки “сірих” електромобілів минулого року склав 69%. Цього року, за підсумками першої третини року, цей відсоток зріс до 84%!

На нашу думку, така не досить приємна для офіційних представництв світових автовиробників в Україні, ситуація склалась з кількох причин.

Як змінились моторні вподобання українців за останній рік
Які електрокари купують українці. Аналіз ринку

По-перше, більшість з хітів в сегменті електромобілів не мають офіційних аналогів. Тобто, дрібні “сірі” автосалони привозять до нас різноманітні моделі з китайського ринку, яких навіть не має у Європі. Враховуючи цінову політику та пільги на екологічний транспорт в Китаї, та пільги на розмитнення у нас, такі машини обходяться досить дешево. Остаточна ж ціна для покупця формується ринковим полем, яке в цьому секторі вже визначать неофіційні дилери.

По-друге, офіційним імпортерам немає чого запропонувати, в якості альтернативи в цьому сегменті. Так, все більше з’являється офіційних електромобілів, але вони значно дорожчі. І доступна до офіційного постачання в Україну лише обмежена кількість електрокарів. Є випадки, коли автовиробники взагалі ще надали право продавати електромобілі офіційним українським дилерам, враховуючи невеликий обсяг ринку.

Яскравий приклад Honda. Японський автовиробник має власні електрокари, які досить успішно у нас продаються, але… завдяки «сірим» автосалонам. Ще б пак, адже деякі з них пропонують модель Honda M-NV з автономним пробігом до 480 км лише за мільйон (999 900 грн). В той же час, офіційний імпортер змушений за більші кошти пропонувати міський хетчбек Honda Jazz e:HEV (іншого зараз немає), який коштує 1 164 900 грн.

Скільки зараз коштує придбати автомобіль у кредит. Умови різних банків
Що відбувається на ринку лізингу автомобілів в Україні. Думка головних операторів

В «Хонда Україна» обіцяють заповнити електромобільну нішу найближчим часом, але їм доведеться вступити в жорстку конкуренцію з «сірими» дилерами, які також пропонують Honda.

Справ ще в тому, що більшість власників електромобіль обирають за ціною, адже тут і вигода на паливі, плюс електромобіль простіший і його не треба так часто та дорого обслуговувати. Одні переваги. А про те, коли щось вийде з ладу, та де ремонтувати якийсь рідкісний китайський бренд, більшість не думає. Допоки особисто не стикнеться з такою проблемою. Щось подібне на українському ринку вже відбувалося у 90-і та початку 2000-х.

На сьогодні доля «сірого» ринку в загальному обсягу українського авторинку вже складає 14% усіх проданих нових автомобілів (17650 штук). А ще на початку 2022 року цей показник був лише 2-3%. Тренд дуже помітний і потужний. Тобто, все йде до того, що скоро кожна п’ята продана в Україні нова машина буде “сірою”, адже до кінця року цей показник може сягнути 20%!

Краща ситуація в сегменті преміальних електромобілів. Грошовитим власникам Porsche Taycan або Audi e-tron GT не стільки важлива певна вигода при купівлі або в процесі користування, як якісний сервіс та новий досвід експлуатації.

ТОП-5 драйверів майбутнього зростання українського авторинку
Як головні оператори авторинку оцінюють результати першого кварталу

Тому не переживає за цей тренд і бренд-директор досить преміального автовиробника Volvo, Артем Ткаченко:

“Насправді, «сірі» дилери зосередились на імпорті тих електромобілів з Китаю, які офіційно не представлені на ринку України. Тому наразі ми бачимо зворотній ефект – «сірий» імпорт електромобілів з Китаю скоріше сприяє формуванню культури електромобільності разом з поставками офіційних імпортерів. Як воно буде далі – покаже час.”

У компанії «Порше Україна» більш занепокоєні і нещодавно розповсюдили відповідну заяву щодо неофіційних авто: На дані релоковані автомобілі Volkswagen ID в Україні не розповсюджується гарантія, авторизовані дилери чи будь-які сервісні центри, схвалені Volkswagen в Україні, не можуть здійснювати ремонт будь-яких елементів чи складових частин таких автомобілів і не можуть здійснювати сервісне та технічне обслуговування в Україні.

Volkswagen попереджає про наслідки купівлі неофіційних електромобілів VW ID. Чим це може обернутись?

Отже бачимо, що таке стрімке зростання «сірого» ринку несе як позитивні моменти (сприяє розповсюдженню електро авто), так і негативні (можливі проблеми з сервісом).

Зростання продажів нових автомобілів в Україні продовжилося і у квітні

TOP