Як далі буде розвиватися офіційний ринок електромобілів в Україні. Думки головних операторів

by / Вторник, 27 Август 2024 / Published in Автоновости

Ринок електромобілів в Україні розвивається стрімко. Станом на вересень зріст склав майже 200% до минулого року, проте таке зростання забезпечує здебільшого неофіційний імпорт автомобілів, вироблених в Китаї.

“Динаміка ринку електромобілів безумовно надихає, – говорить Артем Ткаченко, бренд-директор Volvo. Реєстрації нових електромобілів за 9 міс. 2023 р. потроїлись та досягли понад 14% від усіх реєстрацій нових авто. У преміальному сегменті реєстрації нових електромобілів за 9 місяців збільшились вдвічі і також складають 14% від усіх реєстрацій нових преміальних брендів. Основний драйвер ринку – «сірий» імпорт дешевих електромобілів з Китаю.”

“Минулий рік дав серйозний поштовх до зростання частки електромобілів в Україні, через відсутність палива та подальше зростання цін на нього”, – вважає Генеральний директор концерну Stellantis Україна, Руслан Акімов. “Ринок електромобілів активно зростає, адже український покупець готовий до змін, готовий обирати електромобільність в особистому житті. І якщо є попит, то і розширюється пропозиція від автомобільних брендів.”

Ціни на електрокари в США за рік знизились в середньому на $15 000
Обережний оптимізм: Як головні оператори авторинку оцінюють підсумки продажів за 9 місяців

Так у брендів концерну Stellantis Україна представлені такі електроновинки: Peugeot E-2008, Peugeot E-Rifter, Opel Mokka-e, DS 3 E-Tense. Певний час на електротязі їздять і plug-in гібриди, наприклад такі як Peugeot 3008 Hybrid4, Citroen C5 Aircross Plug-In Hybrid та DS 7 E-Tense. Уже зараз за статистикою Україна входить в топ-10 у Європі по кількості зарядних станцій для електромобілів, що вдалося досягти за рахунок великої кількості приватних компаній, які турбуються про інфраструктуру та розвиток даної галузі.

За словами Валентини Ткаленко, cтаршого спеціаліста зі зв’язків з громадськістю компанії AWT Bavaria (офіційного імпортера BMW, Alpina, Mini, Aston Martin та Rolls Royce), подальший його ріст залежить від багатьох чинників, проте за умови стабілізації військово-політичної ситуації в країні, об’єми продажів становитимуть близько 20 тисяч одиниць.

Андрій Ханін, бренд-директор Jaguar Land Rover, вважає, що частка електромобілів до кінця року збережеться на рівні 14% від загального обсягу продажів нових автомобілів:
– Кількісно число електромобілів у преміум сегменті збільшилось у порівнянні із минулим роком, проте їх частка майже така ж – 14%. Проте, якщо порівняти частку електрокарів у преміум сегменті з довоєнним 2021 роком, то тут зростання майже у 2,5 рази (у 2021 було 6%), – каже Андрій.

Імпортер Volvo очікує, що у 2024 р. продажі електромобілів продовжать зростати, але вже не такими темпами. За результатами 2024 р., їх частка на ринку складе 15-18%. Враховуючи, що основним драйвером наразі є «сірий» імпорт дешевих електромобілів з Китаю, розпочате нещодавно Європейською комісією розслідування щодо масштабних державних субсидій, які виділяє Китай своїм виробникам електромобілів, залежно від результатів, може мати певний вплив на глобальний ринок в цілому, зокрема на цінову політику автовиробників.

Перший електричний Rolls-Royce Spectre прибув в Україну
Перший електрокросовер Smart #1 добрався до України

Цікавою аналітикою стосовно причин, які можуть вплинути на обсяги продажів електромобілів наступного року, поділився бренд-директор Porsche, Ігор Ткаченко:

– За обсяги продажів прогнозувати не буду, проте із перепон – зміна оподаткування (відновлення 20% ПДВ) точно вплине на обсяги продажів. Нині, як відомо, на електро 0% податків (крім акцизу 1 євро/1 кВт батареї) на весь ланцюг поставок – не платить ні імпортер мита та ПДВ, ні клієнт ПДВ та 3-5% Пенсійного фонду. От коли вказані податки повернуть (пільги діють до 31.12.2024), тоді ринок відреагує. Специфіка часу – можливі серйозні блекаути, що також стануть перепоною. Власне, як і ціна на електроенергію – якщо буде зростати, то дизель-гібрид почне конкурувати з електро по вартості за 100 км пробігу. Наприклад, за моїми підрахунками, у Австрії Taycan на 100 км потрібно 28 кВт * 0.33 євро/кВт = 9.24 євро на 100 км. Дизельна А6 на 100 км споживає 7 л * 1.6 євро/л = 11.2 євро. Два євро на 100 км, або 20 євро на 1000 км, або 2000 євро на 100 000 євро, ось така вигода, – каже Ігор.

На болюче питання про малу частку офіційних електромобілів в загальній масі, в «АВТ Баварія» нагадують, що будь-який автомобіль, а особливо електричний – це досить складний «гаджет», переповнений цифровими технологіями, отже дилери мають бути готові обслуговувати такий автомобіль. Відповідно, дилери повинні мати навчений персонал, певне обладнання тощо. Така підготовка, окрім ресурсів, безперечно займає час. Окрім того, виробники висувають цілу низку вимог до своїх офіційних дилерів перш ніж надати їм право продажу електромобілів.

У Європі фіксують бум продажів електрокарів. Хто виграє у цій боротьбі?
«Переломний момент» для широкого впровадження електромобілів настав. І що далі?

“Більшість електромобілів, офіційно представлених в Україні, виробляються у країнах, які, на відміну від Китаю, не мають таких масштабних програм субсидування власних виробників, що наразі робить їх ціну неконкурентною в порівнянні з імпортом з Китаю,” – вважає Артем Ткаченко.

Звісно, офіційні імпортери жаліються на агресивну цінову політику з боку “сірих” дилерів, які реалізують дешеві китайські електромобілі. Причому, такий підхід впливай й на інші сегменти авторинку зі схожими цінниками. Але вибір автомобіля не обмежується придбанням, існує велика кількість факторів, які впливають на комфортну експлуатацію, чого не можуть запропонувати «сірі» дилери: офіційна гарантія, широка мережа сервісних центрів з професійними майстрами, підтримка в дорозі, тощо. Таку думку поділяють всі імпортери але, на жаль, не всі покупці.

Як дилери стимулюють покупців на купівлю електрокарів?

TOP