Як дилерські холдинги витримали два роки війни. Показники за 2023 рік
Трохи історії
Слід згадати, що перші заміри дилерських мереж AUTO-Consulting робив на початку 2000-х. Тоді ми нарахували близько 900 точок продажу автомобілів. Але на ринку тоді було багато ВАЗів та ГАЗів, які продавали у кожному підворітті. З тих часів ринок значно трансформувався, позбавився значної частини «сірих» дилерів, і до 2008 року прийшов до піку своєї потужності. Одночасно формувалися і дилерські холдинги, які набирали ваги, впливу і оптимізували роботу.
Нажаль, з 2014 року автомобільний ринок України почав втрачати кількісно дилерів. Частина з них опинилися на окупованій території Криму та Донбасу, частина припинила цей бізнес. Проте нові салони також відкривали, і у підсумку, мережа адаптувалася до обсягів продажів у 100 тис. авто на рік.
Наступне скорочення відбулося у 2022 році. Частина дилерів знову опинилися на окупованій території, а деякі автосалони просто були знищені в наслідок бойових дій. Станом на кінець 2023 року, за оцінками AUTO-Consulting в Україні працювало десь під 400 автоцентрів. І більшість з них належить дилерським холдингам, які оперують декількома автосалонами.
Ми вирішили проаналізувати роботу саме цих мереж. За даними AUTO-Consulting дилерські холдинги у 2023 році управляли 225 автоцентрами, а через них було реалізовано 52% всіх нових легкових та легких комерційних автомобілів (LCV) в Україні.
Як головні автомобільні оператори пережили другий рік війни. Статистика по дистрибьюторах
Найбільші мережі дилерських холдингів
За даними AUTO-Consulting, найбільшою мережею дилерів зараз оперує корпорація «Укравто», але й її 51 автоцентр не покриває всі міста України. Інші мережі дилерських холдингів мають ще менше покриття, тому імпортерам доводиться будувати власні мережі, залучаючи не тільки дилерські холдинги, але й окремих локальних автодилерів, щоб якнайбільше охопити привабливі регіональні ринки.
Розподіл дилерських центрів корпорації УкрАвто по містах України станом на кінець 2023 року
Частка ринку, яку займає дилерський холдинг по кількості сумарно проданих всіма автосалонами холдингу на українському авторинку нових легкових та комерційних автомобілів за підсумками 2023 року. Дані надані прес-службами холдингів або отримані з інших джерел.
Відзначимо, що потужні дилерські мережі також побудували VIDI Group, NIKO, Atoll Group, Соллі+. Але автомобільний ринок за 2 роки війни значно змінився, тому й вплив дилерських холдингів також зазнав змін. Зараз, більше 42% всіх продажів сконцентровано у київському регіоні. Саме тут відбуваються і великі тендерні постачання, тому ефективність дилерських холдингів залежить від регіону, де вони працюють, а також від портфелю брендів, якими оперують. Іншими словами, важко розраховувати на великий результат, якщо холдинг не має дилера у Києві. Але й розподіл по інших регіонах теж може привести до гарних показників, як наприклад у Almaz.
Кількість дилерських центрів, якими оперує холдинг станом на 01.01.2024 року
У якому напрямку розширюють дилерську мережу офіційні імпортери автомобілів
Які дилери відкрилися за останній рік в Україні
Взагалі, AUTO-Consulting нарахував близько 25 дилерських холдингів. Частина з них працює виключно в одному регіоні і не має зараз амбіцій на експансію у сусідні. Проте, саме дилерські холдинги реалізували у 2023 році 52% всіх нових автомобілів. Ще 20% — це були «сірі» дилери, які останнім часом значно набирають вагу на імпорті «електричок» з Китаю, а 28% продали так звані локальні дилери.
Відображаються частки ринку нових автомобілів, які були продані через відповідні мережі, де: локальні дилери — це автосалони/офіційні дилери нових автомобілів, які представлені лише в одному місті та не відносяться до мереж холдингів;
сірі дилери — автосалони, які пропонують автомобілі з інших ринків, здебільшого китайського. Пораховано за кількістю продажів нових автомобілів в штуках.
Нажаль, деякі дилерські холдинги зазнали значних втрат під час війни. Деякі автосалони опинилися або на окупованій території, або були знищені під час обстрілів. Але у прифронтових областях і для вцілілих дилерів не багато роботи. Є проблеми з персоналом, є ризики потрапити під обстріли, та й платоспроможних клієнтів залишилося не багато. Тому частина автосалонів у Херсонській, Миколаєвській, Харківській та Дніпропетрівській областях зараз зачинена, або працює виключно, як автосервіс.
Український авторинок почав 2024 рік з потужного зростання
Оцінка ефективності дилерських холдингів
AUTO-Consulting спробував зробити оцінку ефективності найбільших дилерських холдингів за підсумками роботи у 2023 році. Зрозуміло, що KPI найкраще вираховувати за фінансовими показниками і у порівнянні з довоєнними роками, але… Ми направили запити усім, а отримали змістовні відповіді лише від деяких компаній. Тому цього разу оцінимо ефективність за продажами автомобілів на один автосалон. Цифри продажів AUTO-Consulting отримав, як безпосередньо, від прес-служб холдингів, так і з інших джерел.
Так, це не зовсім точно відображає стан справ, бо потрібно враховувати з яким портфелем брендів працює холдинг, в яких регіонах він має автосалони, і яка там загальна ситуація на авторинку. Наприклад, досить потужний холдинг «Соллі Плюс» має автосалони у Харківській, Сумській, Полтавській та Чернігівській області, де споживацькі настрої зараз значно відрізняються від Києва або Львова. Але для першого порівняльного аналізу ми використали кількісні показники продажу авто на один автосалон, і ось які данні отримали:
Показних розраховано як відношення загальних продажів холдингу за 2023 рік до кількості автосалонів холдингу
Виявляється, середня ефективність в українських дилерських холдингів зовсім різна. Найкращі показники AUTO-Consulting зафіксував у VIDI та власних дилерів AWT Bavaria – ці автосалони в середньому реалізували більше 300 автомобілів за рік. Потужні показники також у групи Winner та Almaz – тут продають близько 200 авто з одного салону. Більшість українських дилерських холдингів у 2023 році мали ефективність 100-170 авто на рік з одного автосалону. А менше цієї цифри спрацювали дилери в прифронтових регіонах.
Структура продажів нових легкових та легких комерційних автомобілів в Україні за 2023 рік
Для керівництва автосалонів AUTO-Consulting має пропозицію по спеціальному звіту, який дасть змогу кожного місяця оцінювати показники роботи саме у вашому регіоні, на фоні головних конкурентів і загального тренду на авторинку. Звертайтесь до нас на Telegram https://t.me/RIevgen
Кількість проданих нових легкових та комерційних автомобілів за регіонами України за 2023 рік.
Отже, з приведених діаграм ми бачимо, що дилерські холдинги все ж витримали скрутні часи перших років війни, але зараз настає час, коли потрібно підвищувати ефективність, бо треба триматися ще незрозуміло скільки. Всі «гравці», як то кажуть, «тримають стрій», але в окремих регіонах вже є великі проблеми – автосалони не завжди окупні. Поки холдинги витягують ці моменти, за рахунок запасу міцності, і поки скорочення ми не побачили. Та й ринок поки відновлювався гарними темпами. Це, поки що, рятує дилерів і дає надію на перспективу відновитися хоча б до довоєнних показників.
Український авторинок піднявся на 3 пункти серед країн Європи
В наступній статті вже керівники дилерських холдингів розкажуть про своє бачення перспектив українського авторинку і головних ризиків 2024 року. Приєднуйтесь до наших каналів, щоб не пропустити цю та інші важливі публікації.
AUTO-Consulting в TelegramAUTO-Consulting в Facebook
Поиск
Подобные статьи
Уряд спростив облік гуманітарних транспортних засобів для військовослужбовців
На засіданні Уряду 29 жовтня 2024 року внесено ...Ford Trucks поставляє в Україну велику партію автобетонозмішувачів
Головні прем`єри Ford Trucks у Гановері Ці авто...На автодороги в 2025 році планують витратити більше 24 млрд грн.
Про це повідомила заступниця голови парламентсь...З 1 січня в Україні вступить в дію новий закон про автоцивілку
Закон передбачає збільшення страхових сум майже...В Тернополі на маршрути вийдуть 8 нових автобусів
оновленням рухомого складу, адже частина автобу...