Яка ситуація на україно-польському кордоні і до чого то все йде
Наприкінці минулого року, коли ситуація з блокуванням кордону польськими фермерами та перевізниками вже прийняла загрозливі масштаби, AUTO-Consulting зібрав думки основних операторів авторинку України. Дехто мав певні запаси нових автомобілів, інші були в більш скрутному становищі. На той час здавалося б, що конфлікт добігає кінця і обидві сторони дійшли компромісу. Принаймні, в січні ситуація на кордоні стабілізувалась. І ось в першій половині лютого страйки та провокації з польського боку поновились.
Чим може обернутися блокування кордону для фур і які шляхи виходу із ситуації
Як на авторинок України вже вплинуло блокування польських кордонів
Хоча 6 січня польські фермери завершили блокування перед пунктом пропуску «Медика – Шегині», ситуація на трьох прикордонних пунктах лишалась незмінною. У чергах на території Польщі в бік України у напрямках «Ягодин – Дорогуськ», «Рава-Руська – Гребенне», «Краківець – Корчова» перебувало майже 950 вантажівок. Водночас на кордоні зі Словаччиною черга склала близько 400 вантажних машин, а на кордоні з Угорщиною (ПП «Тиса») – близько 120 вантажівок, на відновленому пункті пропуску «Медика – Шегині» у черзі лишалося до 700 вантажних автомобілів.
Січневі перемовини
З цього приводу тривали щільні перемовини між польським та українським урядами. У телефонній розмові з Президентом Республіки Польща А. Дудою український Президент обговорив питання блокади кордону та наголосив, що «не має бути кордонів між нашими народами», а «спільний кордон повинен стати справжнім кордоном єдності». Зі свого боку польський прем’єр-міністр повідомив, що поставив відповідне завдання уряду і разом з очільником МВС працює над технічними рішеннями для якнайшвидшого деблокування кордону.
Польський кордон повністю розблоковано. Україна витримала і це
Солідарна блокада
У незалежній профспілці польських фермерів-індивідуалів «Солідарність» заявили, що знову збираються блокувати всі прикордонні переходи між Польщею та Україною – з 9 лютого по 10 березня.
«Наше терпіння скінчилося. Позиція Брюсселя в останній день січня 2024 року неприйнятна для всієї нашої аграрної спільноти», – йдеться у заяві профспілки фермерів. Нагадаємо, що 31 січня Єврокомісія офіційно запропонувала продовжити до середини 2025 року безмитний режим експорту з України.
«Незалежна профспілка фермерів-індивідуалів «Солідарність» на засіданні Президії Союзу 31 січня 2024 року одноголосно прийняла постанову оголосити загальний страйк фермерів по всій країні, який почнеться з блокади всіх прикордонних переходів між Польщею та Україною, а також блокадою доріг та автодоріг 9 лютого 2024 року о 10.00 год», – йшлося у заяві.
9 лютого
Інформацію про початок страйку на ПП «Медика-Шегині» поляки передали близько 10:30. Загалом того дня польські фермери розпочали страйк на пунктах пропуску «Медика-Шегині», «Гребенне-Рава-Руська» та «Дорогуськ-Ягодин». Вони також зазначили, що це буде стосуватися усіх категорій транспорту, який перетинає державний кордон: вантажівки, легкові автомобілі, а також автобуси. За одну годину здійснювався пропуск по одній категорії транспортного засобу в одному напрямку.
Згодом розпочався і страйк на пункті пропуску «Гребенне-Рава-Руська», а далі і на «Дорогуськ-Ягодин». Польські фермери анонсували, що пропускатимуть щогодини по одній вантажівці в обидві сторони.
На додачу, 9 лютого почалася акція протесту й на закарпатському пункті пропуску «Чоп – Захонь» на кордоні з Угорщиною. Напередодні її анонсувала Асоціація об’єднань угорських фермерів (Magosz). Речниця Чопського прикордонного загону Олена Трачук повідомила, що попри протести пропуск автомобілів тут здійснюється у штатному режимі.
«Станом на ранок на пункті пропуску «Краківець у черзі перебувало понад 800 вантажівок», – повідомляли у Держприкордонслужбі.
14 лютого – перемовини
Станом на ранок 14 лютого у п’яти заблокованих польськими фермерами пунктах пропуску на кордоні із Польщею перебуває 1300 вантажівок, які очікують на перетин кордону в бік України. Найбільше вантажівок навпроти ПП «Ягодин» та «Рава-Руська».
Про це в ефірі «Суспільне Спротив» повідомив речник Держприкордонслужби України Андрій Демченко. Заблокованими залишаються 5 напрямків – це «Ягодин», «Рава-Руська», «Шегині», «Устилуг» та «Угринів».
Станом на ранок біля пункту пропуску «Краківець» у черзі на в’їзд в Україну понад 1100 вантажівок.
«Звісно, що при такій інтенсивності руху – руху майже немає. Така, напрямок ПП «Ягодин» у звичайні дні, коли рух відбувається адекватно, то за добу кордон перетинає 1200-1400 вантажівок в обох напрямках. Минула доба – це 146 вантажних транспортних засобів, 14 з яких – у бік Польщі, а решта – у бік України», – повідомив Андрій Демченко.
Також, за словами речника ДПСУ, суттєво менше вантажівок перетнули кордон у напрямку пункту пропуску «Рава-Руська». У напрямку ПП «Шегині» за минулу добу перетнуло кордон 72 вантажівки – усі в бік України.
Тим часом, сьогодні відбулась чергова зустріч заступника Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Сергія Деркача із заступником Міністра інфраструктури Польщі Павелом Ганцажем за участі представників митних та прикордонних служб обох країн на україно-польському кордоні.
«Наша позиція залишається незмінною: ми маємо спільно вирішувати проблеми і відкриті до діалогу та компромісів, що не будуть шкодити інтересам перевізників. Блокада кордону завдає збитків економікам України, Польщі та країн ЄС. Тому спільно з партнерами вживаємо всіх необхідних заходів тут і зараз, щоб не допустити повторних протестів з боку польських перевізників. Враховуючи це, ми продовжуємо функціонування пілотних проектів на пунктах пропуску «Ягодин – Дорогуськ» та «Нижанковичі – Мальховіце» до 1 березня», – наголосив Сергій Деркач.
Протест у відповідь?
Керівник громадської організації «Перевізники західного регіону», Віталій Коценко, повідомив про акцію протесту у відповідь на дії польських фермерів з 15 лютого на пункті пропуску «Ягодин – Дорогуськ».
Учасники акції не впускатимуть на територію України польських перевізників. Акція має розпочатися о 9:00.
«Вони будуть тут з нами стояти на своїх машинах, поки наші українські перевізники з їхнього боку не почнуть їхати. Адже вони в годину пропускають одне авто, і то не українського, а польського водія», – каже Віталій Коценко.
Керівник громадської організації каже, що тривалість протестів українських перевізників залежатиме від ситуації з польського боку кордону та додає, що проїзд рейсових автобусів на пункті пропуску «Ягодин» не блокуватимуть.
В чому причини чергового загострення на українсько-польському кордоні?
По-перше, польські перевізники, які з 6 листопада розпочали блокаду руху вантажівок біля трьох найбільших пунктів пропуску на кордоні з Україною: «Корчова – Краківець», «Гребенне – Рава-Руська», «Дорогуськ – Ягодин», досягли згоди з урядом і пообіцяли 17 січня призупинити свій протест. Однак, 17 січня Єврокомісія відхилила пропозицію Польщі щодо відновлення мита на експорт агропродукції з України, що стало каталізатором поновлення масштабних протестів. Польські аграрії піддають критиці пасивність польської влади та рішення Єврокомісії і протестують проти реалізації «Європейської зеленої угоди», стратегії ЄС «Від лану до столу» і Спільної аграрної політики Європейського Союзу, які, на їх погляд, здорожчують собівартість виробництва на користь українського агроімпорту і, таким чином, руйнують польські сімейні фермерські господарства як основу продовольчої безпеки країни.
По-друге, блокування Польщею від самого початку було дуже заполітизованою дією. Нині організатором страйку виступила незалежна самоврядна профспілка індивідуальних фермерів «Солідарність», яка зробила кордон між Україною і ЄС заручником виключно польських економічних інтересів і, зокрема, працює на підвищення власного політичного іміджу.
Насправді, імпорт зернових з України – штучна проблема як для Польщі, так і для інших країн ЄС. Адже, російське зерно, частина якого є вкраденим під час війни українським зерном, заповнює світові ринки за демпінговими цінами (цього сезону росія експортуватиме 46,5 млн т пшениці, тоді як весь ЄС – 34,5 млн т). На думку американських експертів, встановлений кремлем мінімальний рівень цін є чітким сигналом про бажання росії посилити контроль над світовим зерновим ринком. Крім того, без сумнівів, ситуація на кордоні з польськими аграріями і перевізниками використовується російською пропагандою як привід до зростання антиукраїнських настроїв у Польщі. До речі, у польських фермерів немає вимоги обмеження російського імпорту зернових, а протягом майже двох років повномасштабного вторгнення Польщею такий імпорт не припинявся (з початку січня 2022 року до кінця серпня 2023 року з рф до Польщі російського збіжжя ввезено в 2,8 рази більше, ніж українського – понад 12 млн т, проти 4,3 млн т з України).
По-третє, польський уряд стверджує, що після того, як українське збіжжя потрапляє транзитом до Німеччини і там з’ясовується, що воно поганої якості, то збіжжя не повертається в Україну, а на 99% повертається до Польщі вже як європейське, і демпінгує ціни польських аграрників. Тим часом польські митники відмовляються ставити пломби на фури з українським зерном, які мають йти транзитом в інші країни, і не випускають їх через пункти пропусків.
Що робити?
Як заявив посол України у Польщі В. Зварич, нині на дипломатичному рівні продовжується взаємодія з польським урядом, щоб максимально обмежити цей протест у часі і напрацювати такі механізми двосторонньої співпраці, які б унеможливили блокування кордону в майбутньому.
З цього приводу в інтересах Польщі, Латвії й інших європейських країн – обʼєднати зусилля, щоб на рівні ЄС нарешті обмежити ввезення на територію ЄС сільськогосподарської продукції з росії. У цьому випадку саме Україна здатна заповнити прогалину, яка може зʼявитися внаслідок заборони на ввезення російської продукції на територію ЄС, і у такий спосіб подолати спірні питання українсько-польського кордону.
Отже, сподіваємося, що чергове блокування україно-польського кордону стане потужним сигналом для урядів обох країн, і також для ЄС, щоб терміново знайти розумний компроміс, аби уникнути блокування кордону і не повторити ситуацію.,br>
Нажаль, проблема на кордоні з Польщею не єдина, адже продовжується криза в Червоному Морі, яке несе збитки світовій економіці. А в такому випадку, як відомо, страждають в першу чергу найслабші країни. AUTO-Consulting сподівається, що сьогоднішні перемовини призведуть до припинення страйку з боку польських аграріїв.
Конфлікт у Червоному морі вплине на 57% українського авторинку
Щоб бути в курсі останніх подій зі світу автобізнесу, підписуйтесь на соціальні мережі AUTO-Consulting!
AUTO-Consulting в TelegramAUTO-Consulting в Facebook
Поиск
Подобные статьи
IVECO виграла найбільший автобусний тендер в Німеччині
Рамкова угода включає до 200 12-метрових автобу...Що зміниться на авторинку після прийняття закону 9083?
Вчора сталася доленосна подія – Верховна Рада У...Ще один сервісний центр МВС переїхав в укриття та надає послуги під час тривоги
Нова адреса: с. Пісочин, вул. Транспортна, 116 ...Міноборони допустило до експлуатації безшумний роботизований транспортер
CRAB-LS призначений для виконання завдань насам...Honda і Nissan почали переговори про злиття
Переговори, про які вперше повідомила газета Ni...