Які перспективи електромобілізації в Україні?
Хочеться вірити, що Україна поступово перетвориться на таку країну у сфері електромобільності, з якої можна буде брати приклад, сподіваються у Федерації автопрому України. Кількість електромобілів та точок зарядки в Україні вже більше, ніж є у сусідніх країнах. Наприклад, на українських дорогах у 1,5 рази більше електромобілів, ніж у Польщі. І ринок стабільно зростає, навіть попри обстріли та блекаути. За минулий надскладний 2022 рік ринок електромобілів зріс у півтора рази.
Наш ринок має свою специфіку: зростання відбувається здебільшого за рахунок імпорту вживаних електрокарів. Минулого року лише один з шести ввезених електрокарів був новим. Через малий обсяг ринку маємо обмежену кількість офіційних дилерів, відповідно – можуть бути проблеми з якісним сервісним обслуговуванням.
Яких типів зарядних станцій потребує наявний парк електромобілів в Україні. Куди ринок буде рухатись далі? Частина 1
Чи можливий перехід до єдиного порту зарядки електромобілів. Думки операторів ринку. Частина 2
Якщо ж подивитися на досвід європейських країн, стимулювання ринку відбувається не лише за рахунок податкових преференцій, але передусім – через субсидії на купівлю електромобілів. Наприклад, у Німеччині субсидії у розмірі 6750 євро, у Франції – 5000 євро. При цьому зараз Франція планує змінити формат і надавати субсидії на купівлю електромобілів саме європейського виробництва.
Для України альтернативою може стати введення преференційних умов кредитування для купівлі електромобілів і аналогічних заходів для підтримки продукції власного виробництва. А продовження роботи з розвитку зарядної інфраструктури та розширення мережі офіційних дилерів стануть черговою точкою зростання електромобільного ринку в Україні.
Наша держава, завдяки активістам та небайдужим громадянам, зробила чимало стимулів задля підтримки електротранспорту, каже Володимир Кулик, засновник та візіонер в компанії Evodrive, директор по продажам компанії Octa Energ. Але цей процес має набирати обертів, вкрай потрібні законодавчі ініціативи для прискорення та стимулювання не тільки імпорту електротранспорту, але й виробництва та комплексного підходу до всієї галузі.
Весь світ наразі активно приділяє увагу комерційному сегменту, де стимулюють електротранспорт, що паралельно сприяє розвитку малого та середнього підприємництва. Це стосується як цін на комерційний електротранспорт так і сервісу з відповідною інфраструктурою для нього.
Більше половини електрокарів у світі виробляються в Китаї
Український авторинок скочується у «сіру» зону. Добре це чи погано?
Приклади які можна брати за основу там де є результат – це та ж Норвегія, де вже подолана межа у 85% ринку нових автівок займають електромобілі, та навпаки, скасовує пільгові умови, які надали такий ефект. Звісно війна вносить свої корективи, але впровадження електротранспорту та застосування новітніх технологій дасть потрібний економічний ефект для України.
Мова йде про Vehicle-to-grid (V2G) – концепція двостороннього використання електромобілів та гібридів, що передбачає підключення машини до загальної електричної мережі для підзарядки автомобіля з можливістю видачі електроенергії назад у мережу для участі в управлінні попитом на електроенергію. У власників автомобілів з технологією V2G буде можливість продавати електроенергію в енергосистему в певні години, коли машина не використовується, та заряджати автомобіль в ті години, коли електроенергія дешевша, оскільки в багатьох країнах ціна електроенергії залежить від часу доби та пікових навантаженнях. Також буде можливість підключати автомобілі з цією технологією до власного будинку та використовувати їх як безперебійне постачання енергії для дому чи офісу. V2G-технологія зараз широко розвивається урядом США, Європи та компанією Google. Фактично автопарк електромобілів стає такими собі “павербанками”, які балансують енергосистему та відіграють важливу роль в її стабільності. Звісно, певним колам бізнесу ця стратегія несе загрозу, тому без законотворчих ініціатив та регулювання енергоринку це впроваджувати нереально.
Щодо кроків, які можливо зробити для подальшої популяризації електротранспорту в Україні – тут дійсно є сенс розглянути досвід інших країн. Я би розділив ці заходи на дві категорії, каже бренд-директор Jaguar Land Rover в Україні, Андрій Ханін:
1. Сприяння при купівлі: державні субсидії чи реєстраційні пільги для електромобілів.
2. Сприяння при володінні. Окремо тут би виділив підтримку розвитку мережі швидких зарядних станцій, особливо на міжміських трасах. Збільшення інфраструктури буде сприяти більш простому володінню електромобілем, тому субсидування цього напрямку може бути значною підтримкою.
Із менш вагомих факторів, це може бути безкоштовне паркування, особливо у центрі міст. Водночас інші європейські традиційні заходи – такі як доступ в обмежені зони (центри великих міст), знижки на платних трасах тощо – поки що не можуть бути запроваджені в Україні.
Що стосується мережі зарядних станцій, перша трійка провайдерів наразі виглядає наступним чином: Тока, Екофактор та Ясно. Актуальну карту зарядних станцій можна мати на своєму смартфоні у додатку PlugShare.
Загальна мережа зарядних станцій налічує близько десяти тисяч станцій. За розвитком інфраструктури Україна має непогані показники, на рівні європейських країн. Наприклад, станом на кінець 2021 року в Україні було у 2,8 рази більше зарядок, ніж у Польщі, підкреслюють в прес-службі Федерації автопрому.
І наразі завдання «із зірочкою» – не тільки збільшувати кількість зарядних станцій, а в цілому зробити зарядну інфраструктуру такою ж зручною і доступною, якою є мережа заправок для ДВЗ-автомобілів. Зокрема, розробити зручну інтерактивну карту зарядних станцій, розглянути можливість зарядки за побутовим тарифом, розширити мережу швидкісних зарядок тощо.
За даними аналітики експерта з транспортних інновацій Марини Китіної, станом на кінець 2021 року DC пункти зарядки (Direct Current Charging Station або зарядна станція постійного струму) складали майже 24% (1837 одиниць). Нагадаємо, що на відміну від зарядних пристроїв змінного струму, зарядний пристрій постійного струму має перетворювач всередині самого зарядного пристрою. Це означає, що він може подавати енергію безпосередньо до акумулятора автомобіля і не потребує бортового зарядного пристрою для її перетворення. Зарядні пристрої постійного струму більші, швидші і є справжнім проривом у сфері електромобілів.
Які зараз діють пільги для електромобілів в Україні. Що ще планується?
Чи можливий розвиток ринку електромобілів без Китаю?
Поговорили ми й про майбутнє, поставивши питання стосовно можливого перегляду пільги для ввезення електромобілів і як це може позначитися на ринку.
Електромобілі зараз мають преференційні умови ввезення – без сплати мита і ПДВ. Тож при імпорті електромобіля необхідно сплатити лише акциз 1 євро за 1 кВт*год ємності батареї. І скасування цих преференцій може позначитися на попиті, адже вартість електромобілів залишається вищою, ніж у автомобілів з ДВЗ, переконані у Федерації автопрому України.
З цим погоджується і Володимир Кулик. Звісно якщо буде впроваджено компенсації на новий електротранспорт як це працює в світі, це надасть більше стимулів для використання таких транспортних засобів, особливо важкої техніки – вантажівки, спецтехніка та інше.
Фактично багато муніципального транспорту у всьому світі замінюють електромобілями, але в Україні цей процес гальмують корупційні схеми. Були пілотні програми з електробусами, де впровадження такого транспорту навмисно саботували та навіть псували обладнання. Адже використання електротранспорту с точки зору прозорості експлуатації зводить нанівець корупційні схеми, які успішно працюють на транспорті з ДВЗ, адже це стосується пального та дорогого обслуговуванням. Це зовсім не заважало створювати схеми надприбутків постачальникам та споживачам нафтопродуктів та газу, особливо в державному секторі, навіть після початку війни у 2014 році!
Стосовно виробництва електротранспорту, комплектуючих та залучення крупних гравців – це не тільки робота ВР України зі створення стимулів на законодавчому рівні, але й праця всієї держави з точки зору політичної волі заради стратегії всупереч певним лобістським колам, які працюють на інтереси олігархів, для яких Україна завжди була інструментом легких грошей в умовах штучно створеної закритої конкуренції, вважає Володимир Кулик.
Звісно після нашої перемоги для країни буде великий шанс як раз глобально вирішувати інвестиційні питання щодо видобутку, наприклад, потрібної сировини під електромобільну галузь – в нас є багаті родовища, створення умов розвитку для українського виробника та звісно пропозиції для світових лідерів галузі, яким можна запропонувати будівництво заводів як для виробництва акумуляторів та їх переробки, так і виробничі потужності великого асортименту для електротранспорту. Від цього Україна тільки виграє.
Яскравий приклад стратегічного планування та конкуренції серед лідерів світових держав ми бачимо зараз серед США, Європи та Китаю. Впровадження державної політики США для стимулювання галузі, бо це в першу чергу національна безпека, зробили миттєво умови, які долучають усі світові компанії працювати саме на американському ринку.
Чому зниження цін на ринку електромобілів може стати «тривожною тенденцією»
Якими електромобілями найвигідніше володіти?
До війни ми у Федерації автопрому України наголошували, що треба створити умови не гірші, ніж пропонують у сусідніх країнах. Та зараз цього вже недостатньо. Адже сьогодні маємо враховувати ще й воєнні ризики, інвесторам потрібні гарантії захисту інвестицій та незмінності законодавчого поля.
Україна вже прийняла низку важливих рішень для розвитку виробництва. Прийнято стимули для розвитку індустріальних парків, нещодавно запрацювали закони №1660-IX та 1661-IX для стимулювання виробництва екологічного транспорту. Але запрацювали лише зараз, через майже два роки після прийняття. В існуючих умовах треба діяти більш швидко і рішуче. Тут вкрай важливим є захист інвестицій від воєнних ризиків та комплексна підтримка, проактивність і операційна гнучкість держави на всіх етапах залучення інвесторів.
Насправді, коментувати тут можна дуже довго, говорить бренд-директор Porsche в Україні, Ігор Ткаченко. Найперше, що потрібно – це здобути перемогу у війні. А далі шляхи можуть бути абсолютно різними, наприклад – створення вільних економічних зон в країні та спеціальних інвестиційних пільг для інвесторів/постачальників. Шанс України насправді високий для перетворення в світового лідера будівництва електромобілів та комплектуючих до них, особливо, враховуючи геопозицію держави та інтелектуальні здібності та можливості українців.
Електромобіль вперше очолив світовий рейтинг продажів авто
Поиск
Подобные статьи
Електричний гіперкар Rimac Nevera оновив 23 рекорди. Скільки тепер займає розгін до 400 кмгод?
Всі заїзди виконував стандартний гіперкар Never...Електричний Lotus Emeya зможе розігнатися до 100 кмгод за 2,7 с
Свою третю електричну модель Lotus належить до ...USAID передала на Сумщину 4 автомобілі для ремонту енергомереж
Ці автомобілі виконані на базі Iveco Daily та п...Opet пропонує антифризи для комерційної техніки
Вантажні автомобілі, спеціальна та аграрна техн...ЄІБ надав понад 60 млн євро на відновлення доріг та оновлення міського транспорту в Україні
З наданого фінансування 43,48 млн євро призначе...