Які українські автовиробництва залишилися в строю
В кращі роки автомобільний ринок України нараховував 623 тис. нових авто і це був №7 автомобільний ринок у Європі. При цьому вітчизняні автовиробники складали близько 400 тисяч авто. Але то було давно і ми ще не скоро повернемось до тих об’ємів.
Цей рік має бути досить прибутковим для вітчизняних виробників автобусів, принаймні, шкільних. Уряд продовжує програму “Шкільний автобус”, для чого виділив в бюджеті на 2024 рік ще мільярд гривень. Крім очевидного результату – появи нових автобусів, вона має й економічний вплив – завдяки виробництву цих машин буде робота українцям на підприємствах в Черкасах, Запоріжжі та Чернігові, а також інших містах, де працюють субпідрядники.
То які ж виробництва зараз працюють в Україні? Почнемо з легкових автомобілів. Нажаль, зараз можемо констатувати, що з числених підприємств, які раніше виробляли легкові авто, зараз працює лише «Єврокар».
ПрАТ “Єврокар” (ТОВ Єврокар)
Саме тут збирають автомобілі Skoda. І не тільки. «З’єднуємо Україну та Європу» – під таким гаслом на заводі Єврокар в індустріальному парку Соломоново наприкінці минулого року пройшов перший Manufacturing Day Ukraine.
«В регіоні працюють такі компанії, як Fischer, Jabil, Flex, Forschner, Gentherm, Škoda, Volkswagen. Ми маємо зробити так, щоб наш простір зайняли світові транснаціональні компанії, в такому випадку ми економічно інтегруємося в Європейський Союз. І індустріальний парк Соломоново має всі ресурси, щоб стати майданчиком як для виробництва автомобілів з ДВЗ, так і виробництва електромобілів та комплектуючих», – казав Володимир Панов, заступник Голови наглядової ради заводу Єврокар та директор «Сезпарксервіс».
Вантажівки. Останній раз ми чули про «КрАЗ» перед початком війни у січні 2022 року. Завод тоді встиг відвантажити військовим декілька тягачів. А далі була націоналізація і про виробництво на КрАЗі і досі не чутно.
Але естафету з виробництва вантажівок перехватили колеги з кременчуцького заводу «Альфатекс», які у 2022 році почали збирання вантажівок Dayun.
Альфатекс-Dayun
Завод комунальної техніки «АЛЬФАТЕКС» розпочав проект збирання вантажівок Dayun одразу декількох моделей. 28 вересня 2022 року відкрито складальне виробництво автомобілів DAYUN вантажопідйомністю від 3,5 до 12 тонн (зокрема: 3,5т; 6т; 8т; 10т; 12т). Стартувала нова сторінка української економічної історії, у якій національне виробництво стає одним з основних пріоритетів. Разом з тим розпочалася й нова історія Кременчуцького заводу комунальної техніки АЛЬФАТЕКС, адже на підприємстві відбулася визначна подія — вперше з конвеєра вийшов автомобіль марки DAYUN, зібраний на власних виробничих потужностях.
До Кременчука приходять окремо шасі та кабіни, а вже на підприємстві їх складають.
Крім того, завод виготовляє на шасі авто власної збірки і різноманітну спецтехніку.
Будшляхмаш-JAC
Український дистриб’ютор вантажівок JAC, компанія “Будшляхмаш” досягла домовленості про ліцензійне складальне виробництво вантажної техніки JAC в Україні.
Як стало відомо AUTO-Consulting, група компаній «Будшляхмаш» вже почала крупновузлове збирання вантажних автомобілів JAC в Україні та забудову цих вантажівок спецнадбудовами. В планах компанії вже найближчим часом збільшувати відсоток локалізації при збиранні китайських вантажівок і залучення українських комплектуючих.
В компанії «Будшляхмаш» підтвердили, що на майданчику у Львівській області вже стартувало крупновузлове складання та забудова вантажних автомобілів JAC. Зокрема, в рамках виставки АгроВесна-2024 «Зернові технології» в Києві був представлений аграрний самоскид із тристороннім розвантаженням на шасі JAC N200 з кузовом, виготовленим в Україні.
Вже найближчим часом в компанії планують запустити складання вантажних автомобілів JAC на ще одному майданчику компанії в Україні. Саме там протягом поточного року відбуватиметься налагодження виробництва вантажівок та збільшення рівня локалізації. Поки відомо про виробництво в Україні 12-тонної моделі JAC N120 та 20-тонної моделі JAC N200.
Якщо з вантажівками поки що все лише на рівні збирання, то виробники автобусів зберегли виробничі потужності і навіть нарощують обсяги. Це все стало можливим завдяки урядовій програмі «Шкільний автобус», яку вдалося запровадити у 2023 році. Уряд профінансував закупівлю територіальними громадами нових шкільних автобусів, замість тих, які були передані у розпорядження ЗСУ. Це дало змогу не тільки зберегти виробництво на автобусних заводах, але й врятувати цілу галузь. Ось які підприємства зараз працюють.
Корпорація «Еталон»
Частина підприємств цієї корпорації постраждала від ворожих атак агресора. Наприклад, підприємства «Еталона» у Чернігові зазнали значних руйнувань, внаслідок бойових дій. Але корпорація встояла і вирішила відновлювати виробництво.
Цікаво, що саме державна програма «Шкільний автобус» тримала «Чернігівський автозавод» у 2023 році на плаву. Це підтвердив і генеральний директор ТОВ «Чернігівський автозавод» Олександр Верхулевський. Загалом «ЧАЗ» за 2023 рік виготовив більше 300 автобусів, більшість з яких були шкільні моделі автобусів. За підсумками 2023 року «Еталони» посіли 32% українського ринку. Крім шкільних моделей, підприємство також виготовляло і машини для перевезень людей з обмеженими можливостями.
Могли б виготовити і більше, але за словами директора торговельного дому «Еталон» Вадима Шкарупіна, на ринку автобусів у 2023 році практично не було комерційних клієнтів. 90% всіх закупівель велися державою і саме програма «Шкільний автобус» врятувала галузь.
АТ «Черкаський автобус»
АТ «Черкаський автобус» є одним з лідерів серед виробників автобусів в Україні. За словами Олександра Дороша, генерального директора підприємства, у 2023 році було виготовлено близько 850 одиниць техніки, з яких 500 – це автобуси, а ще 350 – вантажівки.
Відновити виробничі показники під час війни вдалося завдяки урядовій програмі “Шкільний автобус” та програмі доступних кредитів “5-7-9”.
Нині автобуси “Ataman”, які підприємство виготовляє на шасі японських Isuzu, мають вже 67% локалізації, а вантажівки – понад 30%. Завдяки закону “про локалізацію” та урядовим програмам підприємству вдалося у цьому році збільшити виробництво на 20% і майже вийти на довоєнні обсяги.
Вже 2024 року підприємство запланувало виготовити 600 автобусів та 500 вантажних автомобілів. За словами Олександра Дороша, завод уже має програму збільшення локалізації у виробництві вантажівок до 40% та до 70-72% в автобусах, що стане рекордним показником локалізації за історію підприємства.
«Бас Мотор»
AUTO-Consulting давно не повідомляв про ДП АСЗ №1 «Богдан Моторс» (Луцький автобусний завод), який раніше входив до корпорації «Богдан» і був відомий своїми автобусами та тролейбусами на всю Україну. Підприємству довелося пройти через тривалу процедуру банкрутства, трансформації, але на щастя вдалося зберегти виробництво та кваліфіковані кадри. Як повідомив AUTO-Consulting генеральний директор ТОВ «Бас Мотор» Дмитро Писаний: «Зараз луцький завод працює, виготовляє автобуси та тролейбуси і навіть має вагомий експортний контракт».
Тепер виробничими потужностями колишнього заводу ДП АСЗ №1 «Богдан моторс» оперує нова компанія — «БАС МОТОР». Це — вітчизняний виробник автобусів та тролейбусів марки «БОГДАН» з центральним офісом у місті Київ та виробничими майданчиками у містах Луцьк та Черкаси.
На зазначених виробничих майданчиках ТОВ «Бас Мотор» має можливість виготовляти автобуси різного призначення від 8 до 12 м., тролейбуси від 12 до 19 м. та електробуси. З 2024 року ТОВ «Бас Мотор» планує суттєво наростити виробництво шкільних автобусів, які виготовляються з машкомплектів індійської компанії «ASHOK LEYLAND». В виробничих планах підприємства на 2024 рік вже значиться виробництво до 300 шкільних автобуса «БОГДАН» А22412. Крім того, луцький завод продовжує виробляти тролейбуси, які добре відомі в багатьох українських містах.
СП «Електронтранс»
СП «Електронтранс» випускає низькопідлогові міські автобуси, тролейбуси, трамваї та електробуси. Найвідоміші моделі автобусів Електрон: А18501, Е191, тощо. Автобуси Електрон експлуатуються у Львові та Ужгороді і за нашої інформації підприємство продовжує виробництво.
На жаль, СП «Електронтранс» не публікує офіційні дані про загальну кількість випущеної техніки, тому про обсяги можна здогадуватися за непрямими данними. Але у 2023 році СП «Електронтранс» презентував нову модель тролейбуса – Електрон Т121.
ПАТ «Запорізький автомобілебудівний завод»
Колишній флагман українського автопрому – завод «ЗАЗ» зараз не виробляє легкові авто, а сконцентрувався на автобусах. Завод в Запоріжжі в 2023 році випустив 131 автобус. Завод, як і інших виробників автобусів, врятувала урядова програма «Шкільний автобус». У 2023 році «ЗАЗ» був третім за обсягами постачальником шкільних автобусів на українському ринку. Але на цьому всі досягнення підприємства і завершуються.
Ось так виглядає колишня галузь автомобілебудування в Україні і її флагмани. Але є і позитивний тренд. Буквально в останні роки народжується новий український «автопром» – це виробництво надбудов та спецавтомобілів на імпортних шасі. Так, поки що ми не чуємо про гучні проекти, або довгі конвейери, але саме виробники спец надбудов продовжують традиції українського машинобудування.
Цих підприємств досить багато і ми про них досить регулярно розповідаємо.
Почему у Украины не получилось стать автомобильной державой. Часть 1 90-е годы
Почему у Украины не получилось стать автомобильной державой. Часть 2 2000-е годы
Почему у Украины не получилось стать автомобильной державой. Часть 3 Последнее десятилетие
Поиск
Подобные статьи
В Україні стали доступні під забудову повнопривідні шасі Dongfeng 4х4
Міцне і надійне шасі Dongfeng DFH 2140B з коліс...Чому сучасний антифриз червоний?
Усі охолоджуючі рідини, призначені для бензинов...Знижку на ТО Mazda в Європі продовжено до 30 квітня 2025 року
Головний офіс Mazda в Європі оголошує про підтр...Nissan зменшить обсяги виробництва у США на третину
На початку осені Nissan повідомив дилерам, що с...Нова пошта профінансувала купівлю 10 пікапів для військових
«Завдяки вашій підтримці, військові зможуть шви...