Які зараз діють пільги для електромобілів в Україні. Що ще планується?
Паливна криза 2022 року стала напевно найкращим стимулом купити електромобіль. Різке підвищення цін та відсутність палива на АЗС ще раз підкреслили переваги електромобілів. Тому відчувався значний зріст кількості автомобілів на акумуляторах в Україні. Наразі кількість електромобілів та точок зарядок в Україні вже більше, ніж є у сусідніх країнах. За даними прес-служби Федерації автопрому України, на українських дорогах у півтора рази більше електромобілів, ніж у Польщі. І ринок стабільно зростає, навіть попри обстріли та блекаути. За надскладний минулий рік ринок електромобілів зріс у півтора рази!
Щоправда специфіка поповнення парку електромобілів в Україні не типова для провідних європейських країн, адже здебільшого до нас прибувають вживані електрокари. Це зумовлено відсутністю прямих субсидій при купівлі нового електромобіля, як це буває у багатьох європейських країнах. Тим не менше пільг вітчизняним “електровласникам” теж вистачає. AUTO-Consulting порахував їх усі.
Більше половини електрокарів у світі виробляються в Китаї
Чи можливий розвиток ринку електромобілів без Китаю?
Пільги при купівлі
Відсутність сплати податку на додану вартість, яка для автомобілів з ДВЗ складає, як і для інших товарів, 20%. Враховуючи відсутність потреби заправлятись викопним паливом, власник електромобіля не сплачує з нього й податок на утримання інфраструктури. Так, це звучить не дуже справедливо, адже електромобілі ще не навчились літати і так само як інші транспортні засоби користуються дорогами, але над цим питанням вже працюють.
Ввізне мито та податок до пенсійного фонду при купівлі електромобіля також не доводиться сплачувати. Акцизний збір, який для машин з ДВЗ залежить від типу палива та об’єму двигуна, для електромобілів складає лише 1 євро за 1 кВт ємності акумулятора.
Для порівняння вартості розмитнення ми взяли чотири типи автомобілів 2022 року виробництва за 25 тисяч евро кожна. При цьому, бензинова автівка має під капотом двигун об’ємом 2,0 л – популярний формат для атмосферних варіантів типу Ford Focus. Дизельна задовольняється об’ємом 1,6 л, чого досить для турбованих версій багатьох моделей не лише в масовому сегменті. Найпопулярніший гібрид має об’єм 1,8 л, як у Toyota Prius. А електрокар нехай має 77 кВт*год запасу енергії в акумуляторах, як одна з версій популярного Volkswagen ID.4.
Як бачимо з таблиці, податків при розитненні такого електромобіля доведеться сплатити 77 євро або лише 0,3% від вартості електромобіля. В той же час розмитнення дизельного та бензинового автомобіля обійдеться в значні 34-35% від вартості автомобіля, а гібрида в майже 40% вартості!
Ідея пільг для зеленого транспорту була запозичена з європейських країн, де користувачі електромобілів мають більш широкі привілеї. Це, наприклад, безкоштовна стоянка на парковці або знижка на пересування по платних дорогах. Такими пільгами користуються водії електромобілів в багатьох країнах світу, AUTO-Consulting про це писав – www.autoconsulting.ua/article.php?sid=52254
Які нові пільги для електрокарів діють у різних країнах Європи
Для чого потрібні зелені номери?
Але й це ще не все. Щоб ідентифікувати екологічний транспорт, в Україні були введені зелені номери. Для зручності деякі дорожні знаки теж тепер з зеленими позначеннями, щоб водіям електрокарів було легше орієнтуватися. Нові знаки надають перевагу електромобілям, дозволяючи їм стояти або рухатись там, де заборонено автомобілям з ДВЗ. Так, поки таких місць ще не багато, але їх буде більшати з кожним роком. І це теж вагомий привілей.
Такі номери можна поставити тільки на авто з нульовим рівнем викидів, гібридні автомобілі до них не відносяться. Їх видають на загальних підставах, їхня вартість така ж, як і у звичайних номерів. Вона залежить від характеристик автомобіля.
Власники електромобілів в Україні можуть міняти номерні знаки з літерою «Z». Таку опцію вже пропонують у сервісних центрах МВС. Спеціальні зелені номери електромобілів Z-серії (від Zero Emission – нульові викиди) видавали з осені 2020 року. Але після того, як буква «Z» стала символом російської агресії, багато власників електрокарів не бажають бачити її на номерах авто. До того ж, наявність забороненої в Україні символіки може призвести до непорозуміння або конфлікту.
Як відомо, з нещодавніх пір номерні знаки Z-серії вже не видають. Проте в Україні їх встигли отримати майже 16 тисяч електромобілів. Тепер їх можна поміняти на нові номери із суфіксом, що починається на букву «Y». Для цього необхідно звернутися до найближчого сервісного центру МВС – найближчим часом установи забезпечать достатньою кількістю нових номерних знаків. Вартість заміни автомобільного номера – 862 гривні (знак 350, бланк 312 та послуга 200 грн).
Приховані ризики електромобільної революції
З якими моделями китайські електромобілі захоплять світ?
У майбутньому саме «зеленим номерам» буде дозволено їздити у центрі міст та у зелених зонах. За даними AUTO-Consulting, на сьогодні ініціативу заборони в’їзду дизельного автотранспорту в центр міста задекларувала лише влада Львова. Львівська міськрада ухвалила рішення №934 про комплекс заходів щодо покращення якості повітря у місті. Серед досить великого списку є й створення у Львові Low emission zones, доступ до яких матимуть транспортні засоби певних класів екологічності або лише електротранспорт. До того ж, у місті хотіли ще 2021 року заборонить в’їзд вантажівок та старих авто (до 1991 року випуску) та авто без каталізаторів до деяких особливо навантажених зон міста. Поки це не реалізували, але до цього можуть повернутися.
Крім того, AUTO-Consulting нагадує, що у 2021 році Мінінфраструктури готувало спеціальний законопроект, який мав стимулювати українців пересідати на електромобілі. Заборони ДВС там ще не було, а йшлося про появу екологічного податку з власників транспортних засобів, за допомогою якого урядовці хотіли прискореними темпами пересаджувати українців на електромобілі. Тож, поява такого закону теж цілком можлива.
Чому зниження цін на ринку електромобілів може стати «тривожною тенденцією»
Якими електромобілями найвигідніше володіти?
Не все так просто?
Як бачимо, насправді електромобілі в Україні мають величезну підтримку у держави, а їх вартість приваблива для наших громадян. Це пояснюється пільгами для покупки або ввезення зеленого транспорту. Покупці електромобілів звільнені від сплати ПДВ, а це – 20% від його ціни, а також від митних платежів. Ці норми тимчасові і діяли спочатку до 2022, а потім термін подовжили до 2026 року.
Єдиний податок, який доведеться заплатити – акцизний: за 1 кВт*год автомобіля потрібно буде заплатити 1 євро. Наприклад, за Nissan Leaf, популярний серед українців, доведеться заплатити всього 24 євро. Але і від цього податку імпортерів електрокарів хотіли звільнити – ця норма була в законопроектах №8159 і 8160, але їх відкликали. Не виключено, що документи допрацюють і зареєструють в Раді незабаром знову.
Тож зараз електромобілі вже знаходяться у привілейованому стані по відношенню до авто з ДВС десь на 34-40% їх вартості, що фактично наблизило їх ринкову вартість до цін авто з ДВС. І це – надзвичайно потужний стимул. Тому у січні 2023 року продажі електромобілів вже сягнули 18% ринку нових авто. Що буде до кінця року? – побачимо.
Наступного разу AUTO-Consulting проаналізує розвиток мереж електрозарядних станцій. Щоб бути в курсі автомобільних новин та аналітичних матеріалів – підписуйтесь на наші канали:
AUTO-Consulting в Telegram
AUTO-Consulting в Facebook
Яких типів зарядних станцій потребує наявний парк електромобілів в Україні. Куди ринок буде рухатись далі? Частина 1
Чи можливий перехід до єдиного порту зарядки електромобілів. Думки операторів ринку. Частина 2
Поиск
Подобные статьи
Напередодні холодів рекомендують проводити комплексне обслуговування паливної системи
Часткове погіршення якості пального на регіонал...В Україні з`явився новий потужний дилер MAXUS
Нещодавно імпортером було оголошено конкурс на ...IVECO передала права дистрибуції у Північній Європі незалежній компанії
IVECO завершила передачу операцій з дистрибуції...ЗСУ отримають ще 200 БТР Stryker
Очікується, що БТР передадуть підрозділам, які ...Українські рятувальники отримали 18 автоцистерн на базі шасі Daewoo
Автомобіль виготовлений на базі шасі Daewoo Max...