Миколаїв став другим містом в Україні, де у XIX сторіччі з’явився автомобіль

by / Воскресенье, 23 Февраль 2025 / Published in Автоновости

Наступнє авто у Миколаєві зʼявилося у 1901 році, коли до міста переїхав відомий зоолог Микола Леонтович. Саме він придбав німецький автомобіль Cudell, який вироблявся у м. Аахен з ліцензійним двигуном De Dion Buton. Придбав свій Cudell Леонтович в одеського дилера цього виробника Фердинанда Цорна.

Влітку 1901 року Микола Леонтович здійснив поїздку на цьому авто до Херсона, разом з механіками фірми Cudell та Цорна і встиг увійти в історію, як перший автомобіліст і для цього міста.
У Миколаєві Cudell теж довгий час був єдиним автомобілем, поки він не постраждав у пожежі під час невдалого сервісу 1 квітня 1902 року.

В історії міст Миколаїв та Херсон Микола Леонтович залишиться назавжди, як і в історії автомобілізму України.

Після пожежі авто, Микола Леонтович отримав страховку і згодом придбав новий автомобіль. Цього разу це вже був NAG. Згодом зʼявилися у місті мотоцикли і навіть «таксі». Працював у Миколаєві навіть салон з перепродажу авто на базі гаражу Гропянова на розі вул. Соборної та Спаській, а майданчиків зберігання авто у Миколаєві було цілих два.

Але автомобілей у Миколаєві було не так багато. і коли Миколаєвський порт у 1914 році вирішив придбати свій перший авто Руссо-Балт 35, він отримав номерний знак «10» (серед авто, що належали підприємствам).

У 1918 році німецькі війська конфіскували в порту вже авто Mercedes 40 к.с., а у лікаря госпыталю рідкісний Wolseley. Хоча це зараз він рідкісний, а тоді Wolseley був найбільшим автовиробником Великобританії.

Мешканці регіону мали гарні автомобільні смаки в ті часи, тому у 1912 році на дорогах Миколаївщини можна було зустріти вишукану італійську Isotta-Fraschini, дорогі Mercedes, або навіть невідомий зараз бренд Métallurgique. Останній вироблявся у Бельгії і вважався дуже престижним автомобілем, на яких їздили лише аристократи. На Миколаївщині такий теж був.

Був присутній у Миколаєві і ще один цікавий виробник — німецький Stoewer. Бюджетний сегмент у Миколаєві теж був — це Wanderer та Ford.

Взагалі, лідерами ринку у Миколаєвщині у 1912 році були NAG та Dixi, яким відали перевагу 20% клієнтів. Також серед фаворитів у покупців були Mercedes, Berliet.
Цікаво, а де ж поділися ці всі вишукані авто? В архівах Миколаєвщини знайшли згадування, що у 1918 році контр-адмирал Римский Корсаков звертався з проханням до німецьких військ повернути з Симферополю автомобілі Mercedes, який належав командиру порту, та Wolseley головлікаря морського госпиталю. Ці авто вкрали ще до приходу німців більшовики. До Миколаєва їх так і не повернули.
Але Миколаїв увійшов в автомобільну історію України і завдяки ще одній події. Першим автоперегонам за маршрутом Одеса-Миколаїв-Одеса у 1907 році. Це була найперші зафіксовані перегони на українській землі. Якщо вам цікаво, хто тоді переміг і як розвивався автомобіліз у Миколаєві — дивіться відео Історичного Автоклубу.

А слідкувати за новими дослідженнями Історичного Автоклубу і за цікавими знахідками на ретро ринку України, можна на офіційному Телеграм-каналі AC Garage News

Всі інші випуски програми Історичний Автоклуб тут

TOP